عوارض بعد زایمان

۳ بازديد

عوارض بعد زایمان معمولا تا شش هفته پس از وضع حمل در مادر وجود دارد و او عوارض مختلفی را همچون خونریزی و یا درد در ناحیه‌های مختلف بدن تجربه می‌کند. معمولا متخصصان و پزشکان این شش هفته را دوران بهبودی می‌نامند؛ به این معنی که بدن پس از به دنیا آوردن فرزند در حال گذراندن دوره بهبودی است. برخی از عوارض پس از زایمان‌های طبیعی و سزارین شایع است اما برخی دیگر چندان شایع نیست و برای بهبودی نیازمند دریافت مراقبت‌های پزشکی می‌باشد. در ادامه قصد داریم به عوارض پس از زایمان و راهکارهایی برای مدیریت آن‌ها بپردازیم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: عوارض بعد زایمان

عوارض بعد زایمان

زایمان کردن به هر دو روش زایمان طبیعی و یا زایمان سزارین، دارای برخی عوارض است که در میان تمامی زنان شایع می‌باشد و در صورتی که مراقبت‌های لازم انجام شود به مرور و طی یک مدت زمان کوتاه بهبود می‌یابد.

برخی از این عوارض بعد از زایمان همچون درد پرینه، درد نوک سینه، کمر درد و … با کمی استراحت بهبود پیدا می‌کند؛ اما برخی دیگر همچون خروج غیرارادی شیر از سینه ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد.

این موضوع بسیار مهم است که زنان پس از زایمان کردن، ضمن رسیدگی و توجه به نوزاد خود، از سلامت خودشان نیز غافل نشوند. در واقع مادری توانایی مراقبت صحیح از فرزندش را خواهد داشت که ابتدا خودش از نظر جسمانی و روانی سالم باشد.

عوارض پس از زایمان وابسته به نوع زایمان و دیگر فاکتورها همچون زایمان اول و … می‌تواند با یکدیگر فرق داشته باشد. در ادامه به شایع‌ترین عوارض پس از زایمان اشاره کرده‌ایم. جهت مقایشه معایب و مزایای انواع زایمان کلیک کنید.

1.خونریزی واژن

مهم‌ترین عوارض پس از زایمان که تقریبا تمامی خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند، خونریزی واژن است و طبیعی نیز می‌باشد. معمولا خونریزی واژن پس از زایمان به مدت شش هفته ادامه دارد؛ البته لازم است اشاره کنیم که این خونریزی گاهی منقطع است.

توصیه می‌شود با قرار گرفتن در چنین شرایطی از پدها و نواربهداشتی‌های بزرگ استفاده کنید و سعی کنید پس از زایمان از مصرف تامپون خودداری نمایید. در صورتی که احساس می‌کنید موارد غیر طبیعی در خونریزی واژن شما وجود دارد و یا به طور ناگهانی زیاد شده است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید. برای آشنایی با راه های جلوگیری از خونریزی بعد زایمان کلیک کنید.

2.درد شکم به علت انقباض رحم | عوارض بعد زایمان

پس از زایمان، رحم کوچک می‌شود و به حالت و اندازه قبلی خود برمی‌گردد. این تغییر اندازه و بازگشت به سایز قبلی ممکن است برای فرد درد آور باشد.

معمولا دوره بهبود دردهای ناشی از انقباض رحم، معمولا تا شش هفته به طول می‌انجامد. می‌توانید برای تسکین درد آن، استامینوفن معمولی استفاده کنید.

3. درد در ناحیه پرینه از عوارض بعد زایمان

یکی از عوارض پس از زایمان به خصوص پس از زایمان طبیعی، احساس درد در ناحیه پرینه است. ناحیه پرینه یک بافت نرم بین واژن و مقعد می‌باشد که در طول زایمان فشار زیادی را متحمل می‌شود و حتی ممکن است کشیده شود تا فضا برای تولد نوزاد فراهم گردد.

برای تسکین درد این قسمت می‌توانید در یک لگن آب گرم تمیز بنشینید. خوابیدن به پهلو، پوشیدن لباس گشاد، انجام تمرینات کگل، مصرف استامینوفن با تایید پزشک و … می‌تواند از میزان درد در ناحیه پرینه بکاهد.

4.درد و بی‌حسی در اطراف زخم سزارین | عوارض بعد زایمان

زنانی که به روش سزارین فرزند خود را به دنیا می‌آورند، ممکن است تا چند هفته در اطراف زخم سزارین احساس درد داشته باشند. برای تسکین درد زخم سزارین می‌توانید با تایید پزشک، از داروهای مسکن مصرف کنید. توصیه می‌شود در چند هفته اول پس از زایمان از بلند کردن اجسام سنگین جدا خودداری کنید تا به مرور زخم شما بهبود پیدا کند.

5.مشکل دفع ادرار از عوارض بعد زایمان

از دیگر عوارض شایع در میان زنانی که زایمان انجام داده‌اند، مشکل در دفع ادرار می‌باشد. در صورتی که شما نیز پس از زایمان در دفع ادرار مشکل دارید، سعی کنید مایعات فراوان بنوشید و ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی را انجام دهید. نشستن در لگن آب گرم نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس دفع ادرار داشته باشید.

6.یبوست

اولین مدفوع پس از زایمان کمی کند اتفاق می‌افتد و دلیل این موضوع نیز این است که احتمالا چیزی درون روده‌ها وجود ندارد. بنابراین برای اجابت مزاج به خود فشار نیاورید. چند روزی غذاهای سالم و منابع حاوی فیبر، سبزیجات، میوه و غلات کامل را مصرف کنید، مایعات فراوان بنوشید و همینطور پیاده‌روی داشته باشید. در صورتی که یبوست شما با این راهکارها برطرف نشد، با تایید پزشک ملین مصرف کنید.

پیشنهاد می‌شود مقاله کاهش وزن بعد از زایمان را بخوانید.

7.بواسیر یا هموروئید | عوارض بعد زایمان

یکی دیگر از عوارض زایمان طبیعی بواسیر و یا هموروئید می‌باشد. دلیل اصلی این موضوع زور زدن زیاد در هنگام زایمان است. می‌توانید برای رفع این مشکل در هنگام دستشویی از آب ولرم تا گرم استفاده کنید. نشستن در لگن آب گرم نیز می‌تواند در کاهش درد ناشی از بواسیر به شما کمک کند.

در صورتی که احساس درد زیادی ناشی از بواسیر دارید به پزشک مراجعه کنید و مطابق با دستور او از بی‌حس کننده‌های موضعی، شیاف، کمپرس آب سرد و گرم استفاده نمایید.

8.خستگی از عوارض بعد زایمان

سعی کنید برای رفع خستگی پس از زایمان استراحت کنید. از همسر، خانواده، دوستان و یا یک پرستار کمک بگیرید تا در نگهداری از نوزاد تازه متولد شده و انجام کارهای روزمره به شما کمک کنند.

بهتر است روی سلامتی خودتان تمرکز بیشتری داشته باشید و تمیزکاری خانه، خرید کردن، آشپزی و … را به زمان دیگری موکول کنید. در زمانی که نوزاد می‌خوابد، شما نیز باید استراحت کنید و در طول روز رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید.

9.درد عمومی | عوارض بعد زایمان

بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان یک درد عمومی را در بدنشان تجربه می‌کنند. حمام آب گرم می‌تواند در کاهش این نوع از دردها به شما کمک کند.

همینطور می‌توانید با اجازه پزشک خود، استامینوفن مصرف نمایید. توصیه می‌شود برای تسکین دردهای عضلات‌تان، ماساژ را امتحان کنید.

10.قرمزی یا پف چشم‌ها

زور زدن در هنگام زایمان می‌تواند سبب قرمزی و یا پف کردن چشم‌ها شود. کمپرس آب سرد بر روی چشمان می‌تواند قرمزی و پف آن‌ها را کم کند.

11.تعرق شبانه از عوارض بعد زایمان

میزان تعرق پس از زایمان ممکن است افزایش پیدا کنید. سعی کنید آبی را که از طریق عرق کردن از دست می‌دهید، با مصرف مایعات جبران کنید.

12.ناراحتی در سینه | عوارض بعد زایمان

احساس درد در نوک سینه از دیگر عوارض پس از زایمان است. برای تسکین این درد سعی کنید از یک حوله نرم و مرطوب شده با آب گرم در این ناحیه استفاده کنید. از پوشیدن سوتین‌های تنگ در این زمان خودداری کنید و سوتین‌های شیردهی را جایگزین آن‌ها نمایید. در صورتی که در ناحیه نوک سینه احساس درد و سوزش زیادی دارید به تایید پزشک از پمادهای مخصوص استفاده نمایید.

13.گرفتگی خلق و افسردگی

همانطور که اطلاع دارید بسیاری از زنان پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند. علائم افسردگی پس از زایمان معمولا چند روز پس از زایمان شروع می‌شود و چند هفته دیگر بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که احساس می‌کنید این علائم در شما به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کرده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

14.ورم کردن پاها از عوارض بعد زایمان

معمولا زنان پس از زایمان سزارین خارش و ورم پاها را تجربه می‌کنند. دلیل این موضوع شاید تزریق مایعات به بدن مادر برای آماده شدن جهت سزارین باشد. ورم پاها و یا بدن طی یک هفته تا ده روز از بین خواهد رفت. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره کودک نی نی مایند بهرمند شوید.

15.ریزش مو | عوارض بعد زایمان

از دیگر عوارض زایمان، ریزش مو می‌باشد که به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن پس از زایمان اتفاق می‌افتد.

16.بزرگ شدن شکم

بزرگ شدن و بزرگ ماندن شکم پس از بارداری نیز از عوارض زایمان کردن است. برای اینکه بتوانید شکم خود را به حالت اولیه برگردانید، باید کمی صبور باشید. سعی کنید ورزش کنید و به ماهیچه‌ها کمک کنید که همانند قبل سفت و محکم شوند.

17.عفونت رحم

عفونت رحم پس از زایمان به روش سزارین تقریبا شایع می‌باشد. از دلایل اصلی این موضوع این است که در روش سزارین، جفت با دست خارج می‌گردد و احتمال عوفت افزایش می‌یابد. برای آشنایی با علل سرد شدن رابطه بعد از زایمان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض بعد زایمان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عوارض بعد زایمان

لانه گزینی | علائم و مراقبت های زمان لانه گزینی

۲ بازديد

لانه گزینی همراه خونریزی اوایل بارداری بسیار شایع است. زمانی که اسپرم به سمت تخمک حرکت می‌کند و تخمک را بارور می‌کند، به دیواره رحم می‌چسبد؛ به این فرایند لانه گزینی می گویند. چون این دیواره های رحم پر از خون است، با اتصال به دیواره رحم خونی، خون از دهانه رحم خارج می‌شود. این‌خونریزی به طور کلی 1 الی 2 روز زمان می‌برد. اما حدودا یک سوم از خانم ها این فرایند را تجربه خواهند کرد. این‌خونریزی ها جزو اولین علائم بارداری به شمار می‌رود. از علائم لانه‌گزینی می‌توان به درد سینه، گرفتگی عضلات، گر گرفتگی،‌ خونریزی‌و … اشاره کرد. برای کسب اطلاعات در رابطه با کیت تخمک گذاری کلیک کنید.

منبع: لانه گزینی | علائم و مراقبت های زمان لانه گزینی

لانه گزینی

در بسیاری از موارد، لانه گزینی نشان از اولین علائم بارداری و تشکیل جنین است. خونریزی در این ایام بسیار شایع است که 25 درصد از جمعیت خانم ها به آن مبتلا می‌شوند. معمولا خون ریزی لانه‌گزینی چند روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد. دقیقا زمانی که جنین به پوشش رحم می رسد این اتفاق رخ خواهد داد. لانه‌گزینی سبک تر از قاعدگی و زودتر از چرخه همیشگی افراد رخ می‌دهد. لانه‌گزینی بین 7 تا 14 روز بعد از لقاح اتفاق می‌افتد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علائم لانه گزینی

از علائم لانه‌گزینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراحل تشکیل جنین کلیک کنید.

1. گرفتگی عضلات در لانه‌گزینی

در فرایند لانه گزینی گرفتگی عضلات در زیر شکم طبیعی است. این دردها از دردهای قاعدگی کمتر است و این گرفتگی ها به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن مادر رخ می‌دهد.

2. درد سینه

پس از عمل لانه گزینی، هورمون ها پیام های شیمیایی به بدن ارسال می‌کند. این پیام ها حاوی آمادگی برای حاملگی است. سینه ها با دریافت این پیام ها متورم و حساس می‌شوند. در نهایت درد در سینه ها اتفاق می‌افتد.

3. افزایش دمای بدن در لانه‌گزینی

در عمل لانه گزینی به دلیل افزایش سطح پروژسترون دمای بدن بالا می‌رود. در این عمل حدودا 1 روز افت دما وجود دارد، سپس دمای بدن به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد.

4. خونریزی

خونریزی اصلی ترین راه تشخیص و علائم لانه گزینی است. خونریزی در این عمل کوتاه و سبک است. و دردهای پریودی وجود ندارد. اما لکه بینی شاید به دلیل مقاربت جنسی و حساسیت دهانه رحم نیز رخ دهد.

5. تکرر ادرار در لانه‌گزینی

در عمل لانه گزینی، تخمک بارور شده به جداره رحم متصل می‌شود که باعث افزایش جریان خون لگن می‌شود. سپس باعث فشار به مثانه و تکرر ادرار می‌شود. این وضعیت نیاز مادر به دفع ادرار را بیشتر می کند.

6. گر گرفتگی

یکی از علائم لانه گزینی، گر گرفتگی است. که به دلیل تغییرات هورمونی و اتصال تخمک به رحم، گر گرفتگی حاصل می‌شود.

7. هوس غذاهای مختلف در لانه‌گزینی

به دلیل بالا رفتن سطخ هورمون ها در فرایند لانه گزینی، مادران غذاهای مختلفی هوس می‌کنند. یا شاید از غذاهایی به شدت بیزار باشند و بدشان بیاید که قبلا علاقه داشته اند.

8. کمر در

در فرایند لانه گزینی درد کمی در قسمت پایینی کمر و لگن احساس خواهید کرد. اما این دردها بیش از 3 روز طول نخواهد کشید.

9. نوسانات خلقی در لانه‌گزینی

در فرایند لانه گزینی ممکن است مادر گاهی احساس خوشحالی و گاهی احساس غم کند. همه این عوامل به دلیل تغییرات ناگهانی هورمون هایی است که طی این فرایند اتفاق می‌افتد.

10.افزایش مخاط دهانه رحم

به دلیل افزایش هورمونی در فرایند لانه گزینی، دهانه رحم خانم ها تحریک می‌شود. و باعث افزایش قابل توجه ترشحات دهانه رحم خواهد شد.

علت لانه گزینی

علت لانه گزینی چیست؟ پس از باروری تخمک توسط اسپرم، تخمک بارور یا نطفه به سوی رحم حرکت و در نهایت به دیواره داخلی رحم می‌چسبد. و به دلیل اتصال جنین به بافت پر از خون رحم، خونریزی اتفاق می‌افتد. اما این خونریزی کاملا طبیعی است و خللی در روند بارداری ایجاد نمی‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

زمان خونریزی لانه گزینی

زمان لانه گزینی معمولا بین 6 تا 12 روز بعد از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد. به طور کلی عبور تخمک بارور از لوله های فالوپ، و رسیدن به رحم و متصل شدن به آن، حدود 6 تا 12 روز زمان می‌برد. و طول خونریزی لانه‌گزینی، 1 الی 2 روز است.

تفاوت بین لانه گزینی و قاعدگی

برخی از علائم لانه‌گزینی با قاعدگی مشترک هستند. اما در اینجا در رابطه با تفاوت های لانه‌گزینی و قاعدگی اشاره کرده ایم.

  1. خونریزی‌لانه‌گزینی صورتی یا قهوه ای است. اما‌خونریزی قاعدگی قرمز است.
  2. مدت خونریزی لانه‌گزینی 1 الی 2 روز است. اما چرخه قاعدگی بیت 2 تا 7 روز زمان می‌برد.
  3. ترشحات لانه‌گزینی بسیار چسبان است. اما ترشحات قاعدگی با تخمک گذاری تغییر می‌کند.
  4. دردهای عضلانی نسبت به دردهای چرخه قاعدگی کمتر است.
  5. حجم‌خونریزی لانه‌گزینی بسیار کمتر و جزئی تر از قاعدگی است.

با روش های زیر شانس لانه گزینی جنین را چند برابر کنید

با روش هایی که در ادامه اشاره کرده ایم، می‌توانید شانس خود برای لانه‌گزینی را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

  • برخی از گیاهان دارویی با تقویت عضلات رحم و کاهش گرفتگی آنها به سیستم باروری کمک می‌کند. آویشن، رازیانه و بومادران از جمله گیاهان دارویی برای تقویت عضلات رحم است. که طبق تجویز پزشک باید مصرف شود.
  • مواد غذایی غنی از فیبر را در وعده های غذایی خود قرار دهید. مانند: سبزیجات برگ دار
  • مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 را در وعده غذایی قرار دهید. مانند: ماهی سالمون و خال مخالی
  • از مصرف زنواستروژن ها اجتناب کنید.
  • از موقعیت های استرس زا دوری کنید. زیرا استرس مانع تخمک گذاری، لانه‌گزینی و لقاح موفق می‌شود.

هشدار

هشدارهایی برای لانه گزینی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده ایم.

  1. اگر علائمی مانند: سرگیجه، ضعف، تب و ناتوانی در نگه داشتن مایعات داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  2. اگر خونریزی واژینال قرمز رنگ روشن باشد و خون ریزی با لخته همراه باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کند.
  3. اگر فشارهای مقعدی و درد در ناحیه کمر، لگن و شانه را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

لانه گزینی در واقع شروع تشکیل جنین است. زمانی که تخمک توسط اسپرم باردار می‌شود و به دیواره رحم می‌چسبد، شروع به خونریزی می‌کند. این خونریزی ها 1 الی 2 روز زمان می‌برد و نسبت به قاعدگی دردهای کمتری دارد. این‌خونریزی‌قبل از چرخه عادت ماهانه اتفاق می‌افتد و جز علائم اولیه بارداری محسوب می‌شود. علائم مختلفی نیز در لانه‌گزینی وجود دارد که به آن اشاره کرده ایم. برای اطلاع بیشتر از لانه‌گزینی از مشاورین متخصص در این حوزه کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در لانه‌گزینی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: لانه گزینی | علائم و مراقبت های زمان لانه گزینی

تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | علل و راهکارها

۴ بازديد

تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد بسیار نادر است. اما برخی مادران هنگام شیردادن احساس انزجار دارند. شیر مادر مهم ترین غذایی است که کودک باید در دو سال اول زندگی خود دریافت کند. شیر مادر از نوزاد در مقابل بیماری ها، عفونت، چاقی و مشکلات روحی محافظت می کند به همین دلیل همواره مورد توصیه متخصصان است. البته تمام نوزادان به راحتی سینه مادر را نمی گیرند برخی از خوردن شیر مادر امتناع می کنند یا به بیان دیگر از مکیدن سینه مادر تنفر دارند. این موضوع می تواند تاثیرات منفی زیادی بر روحیه مادر داشته باشد و حتی او را افسرده کند.

برخی مادران در چنین شرایطی اقدام به حذف کامل شیر مادر می کنند در حالی که این کار می تواند آسیب رسان باشد. اگر کودک شما هم به تنفر از مکیدن سینه مادر مبتلاست باید علل این عارضه را بشناسید و راهکارهای مربوط به درمان آن را یاد بگیرید. در بسیاری از موارد تنفر از مکیدن سینه مادر زنگ خطر یک بیماری ست. مادران باید از این موضوع آگاه باشند و در صورت لزوم برای درمان کودک خود اقدام نمایند. برای دریافت راهنمای شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | علل و راهکارها

علل تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد

برخی از علل تنفر از مکیدن سینه مربوط مشکلات جسمی یا رفتارهای واکنشی مادر است، برخی مربوط به خود نوزاد است و در نهایت برخی دیگر هم به محیط ربط دارد. شناخت دلیل مشکل نوزاد از آن جهت اهمیت دارد که می تواند شما را به سمت راهکار درست حل این مشکل راهنمایی کند.

برای آشایی با تغذیه نوزاد تا شش ماهگی کلیک کنید.

1- عوض شدن بو و طعم شیر سینه

اگر نوزاد شما قبلا خوب شیر می خورده اما حالا به طور ناگهانی از خوردن شیر مادر امتناع می کند، ممکن است بوی مادر یا طعم شیر او تغییر کرده باشد. مصرف سیگار، استفاده از عطر، مواد آرایشی و بهراشتی معطر و بوی کلر مانده روی بدن مادر می تواند سبب تغییر بوی سینه شود و نوزاد را از خوردن شیر منصرف کند. مصرف داروهای شیمیایی، قهوه و یا چای بیش از حد، غذاهای پر ادویه و حتی ورزش کردن بیش از حد مادر نیز می تواند سبب تغییر ناگهانی مزه شیر شود.

2- تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | مشکلات مربوط به نوزاد

نوزادی که گرفتگی بینی داشته باشد به احتمال زیاد از خوردن شیر امتناع می کند. چرا که تنها راه تنفسی مانده برای او دهانش است. علاوه بر این مشکلات رشدی مانند دندان در آوردن و التهاب لثه نیز می تواند سبب تنفر از مکیدن سینه شود. بیماری های دیگری که سبب تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد می شوند: ضعف در شیر خوردن، مشکلات مادرزادی، کولیک، رفلاکس، آسیب مغزی، برفک، عفونت گلو و گوش، مشکلات تنفسی، حساسیت به ماده موجود در شیر و … است.

3- خوردن شیشه شیر

اگر کودک به خوردن شیشه شیر عادت کند دیگر سینه مادر را نمی گیرد. چرا که مکیدن سر شیشه زحمت کمتری برایش دارد. علاوه بر این هرگونه تغییری برای نوزاد ناخوشایند است، تغییر شیر خوردن از سرشیشه به پستان مادر نیز فرزند شما را آزرده می کند و برای او یک نوع سردرگمی به وجود می آورد. اگر می خواهید از این مشکل جلوگیری کند حداقل تا 1 ماهگی به کودک خود شیشه شیر ندهید. برای آشنایی با نحوه انتخاب بهترین شیر خشک کلیک کنید.

4- تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | مشکلات روحی و واکنش های غلط مادر

آیا تا به حال وقتی فرزندتان سینه شما را گاز گرفته سر او داد زده اید؟ یا او را ترسانده اید؟ اگر این طور باشد تا مدتی نوزاد بر اثر ترس سینه شما را قبول نمی کند. علاوه بر این اگر مادر به دلیل قرار گرفتن در معرض فشار های روانی، اضطراب داشته باشد کیفیت شیر و شیردهی او به هم می ریزد و استرس خود را به وسیله شیردهی به کودک منتقل می کند. کودکی که به جای آرامش از فرایند شیر خوردن اضطراب دریافت کند دیگر تمایلی به گرفتن سینه مادر پیدا نمی کند.

5- قهر نوزاد

شاید فکر کنید نوزادان قهر کردن بلد نیستند. اما این گونه نیست. نوزادان بیشتر از من و شما حساسیت روحی دارند و زود قهر می کنند. اگر مادر به کودک دیگری شیر بدهد، برای مدت طولانی از فرزندش دور بماند، به گریه طولانی مدت کودک توجه نکند و با خشونت نوزاد را بغل بگیرد نوزاد قهر می کند و دیگر سینه مادر را به دهان نمی گیرد. علاوه بر این هرگونه تغییر در زندگی روزمره می تواند نوزاد را ناراحت کند و به قهر او بیانجامد!

6- تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | شیر دادن در محیط نامناسب

اگر در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم اقدام به شیردهی کنید نوزاد از گرفتن سینه شما امتناع می کند. چرا که دمای بدنی او به هم خورده. یا حتی اگر در فضایی به نوزادتان شیر بدهید که پرنور یا پر سر و صداست نوزاد دچار حواس پرتی می شود و از شیر خوردن امتناع می کند. البته این نوع امتناع ظاهری است و با امتناع واقعی تفاوت دارد.

7- مشکلات مربوط به شیر دهی

گاهی اوقات مشکلات مربوط به سینه، شیردهی یا شیر خوردن می تواند سبب تنفر نوزاد از مکیدن سینه شود. مثلا اگر نوک سینه شما تو رفته باشد، عفونت و زخم داشته باشد، شیر شما کم باشد، سوراخ نوک سینه به شکلی باشد که شیر را یک باره وارد دهان نوزاد کند و وضعیت شیردهی غلط باشد کودک دچار تنفر از مکیدن می شود.

8- تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | تغییرات هورمونی مادر

برخی تغییرات در بدن مادر می تواند هورمون های زنانه را بهم ریخته و سبب مشکل در شیر دهی شود. مثلا استفاده از قرص های ضد بارداری، قاعدگی، تخمک گذاری و بارداری مجدد در زمان شیر دهی سبب امتناع کودک از شیر خوردن می شود. برای رفع این مشکل لازم است با یک متخصص مشورت نمایید.

دلیل تنفر از مکیدن سینه مادر با توجه به سن

به تناسب رشد کودک مشکلات او در غذا خوردن تغییر می کند. بهتر است با این تغییرات آشنا شوید تا مشکل کودک خود را بهتر درک کنید.

_در روز اول پس از تولد کودک بیش از حد حساس است و اگر او را بی ملاحاظه جا به جا کنید در شیر خوردنش اختلال به وجود می آید.

اتفاق دیگری که در روز اول می افتد این است که مادر ضعیف شده و تحت تاثیر داروهای بیهوشی است به همین دلیل نمی تواند به خوبی به کودک تازه متولد شده اش شیر بدهد و در فرایند شیر دهی اختلال ایجاد می شود.

_در روز دوم تا چهارم نیز هنوز نوک سینه مادر کامل بیرون نیامده و جمع شدن شیر در سینه او باعث می شود رفلاکس قوی یا ضعیف شیر از سینه به وجود بیاید.

_در هفته اول تا یک ماهگی نیز ممکن است مشکلاتی نظیر عفونت و برفک برای کودک پیش بیاید و برای مادر نیز زخم و عفونت در نوک سینه ایجاد شود به همین دلیل فرایند شیردهی با مشکل مواجه شود.

_از سه ماهگی به بعد اگر تنفر به مکیدن سینه پیش بیاید مربوط به یکی از این دلایل است: شروع پیش از موعد غذای جامد، حساسیت روحی و قهر نوزاد، عوض شدن مراقب، شفتگی یا همان آشفتگی نوزاد و …

برای دریافت اطلاعات درباره شیر نخوردن نوزاد کلیک کنید.

راهکارهایی برای رفع مشکل تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد

1_ علت بروز تنفر از مکیدن سینه را پیدا کنید و با رفع این علت به نوزاد خود در جهت شیر خوردن کمک نمایید.

2_ شرایط روحی خود را بهبود ببخشید. یعنی از ترس، اضطراب و نگرانی دور بمانید.

3_ نحوه درست شیر دهی را بیاموزید.

4_ راه های جدید شیر دهی را امتحان کنید یعنی اگر پیش از این نشسته با نوزاد شیر می دادید،این بار راه رفتن را امتحان کنید.

5_ مکانی آرام، با نور و دمای مناسب برای شیردهی انتخاب کنید.

6_ قبل از شیر خوردن نوزاد را نوازش کنید یا ماساژ بدهید. اگر می توانید برایش شعر بخوانید.

7_ به هنگام شیر دادن لباس های خود را در بیاورید تا نوزاد با شما تماس پوستی پیدا کند. توجه کنید که قبل از شیر دادن نباید از عطر و ادکلن استفاده کرد چرا که سبب بیزاری و آلرژی نوزاد می شود.

8_ اگر نوزاد شما به خوردن شیشه شیر عادت کرده قبل از شیردهی کمی از شیر خود را بدوشید تا موقع مکیدن نوزاد شیر راحت تر بیرون بیاید.

9_ می توانید قبل از شیر دادن چند قطره از شیر خود را در دهانش بچکانید تا به خوردن سینه ترغیب شود.

10_ شیر دادن قبل خواب و بعد خواب را امتحان کنید. نوزادان در این شرایط بهتر شیر می خورند.

11_ در تمام این مراحل لازم است صبور باشید و انتظار نتیجه سریع نداشته باشید. اگر هیچ کدام از راهکار ها هم جواب نداد امید خود را از دست ندهید و از یک متخصص مشاوره دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

امتناع واقعی از گرفتن سینه مادر با امتناع ظاهری چه تفاوتی دارد؟

در امتناع واقعی کودک به دلیل وجود یک مشکل سینه مادر را نمی گیرد و شیر نمی خورد اما در امتناع ظاهری کودک به دلیل حواسپرتی یا گم کردن سینه مادر پستان را به دهان نمی گیرد. برای فهم تفاوت این دو بهتر است پوشک نوزادتان را بررسی کنید. اگر به اندازه کافی ادرار می کند پس این یعنی شیر کافی دیافت کرده و امتناع واقعی از شیر خوردن نشان نداده.

آیا می توان برای گرفتن سینه مادر نوزاد را گرسنه نگه داشت؟

خیر این کار از اساس غلط است چرا که انرژی نوزاد برای خوردن شیر از دست می رود.

اگر نوزاد فقط از شیر خوردن از یک سینه امتناع می ورزد چه مشکلی وجود دارد؟

احتمالا در سینه ای که از آن شیر می خورد شیر بیشتری وجود دارد و نوک آن سینه نیز بیرون آمدت تر و بزرگ تر است به همین دلیل فقط یک طرف از سینه را مک می زند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | علل و راهکارها

ترس کودک و انواع فوبیا در کودکان

۲ بازديد

ترس کودک به طور طبیعی وجود دارد، ترس‌ها به وجود میان و از بین میرن اما گاهی مسائلی باعث تشدید و ماندن برخی ترس‌ها در وجود بچه‌ها می‌شود که نباید از آن‌ها ساده گذشت. اگر فرزندتان از چیزی می‌ترسد نگویید “اینکه ترس نداره یا ببین اون نی نی نمی ترسه”، این واکنش‌ها نه تنها کمکی به از بین رفتن ترس او نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن اعتمادبه نفسش هم می‌‍شود. پس چه باید کرد؟ بهتر است ابتدا علت و شدت ترس را مشخص کنید، سپس بر آن اساس برخورد و روش مناسب پیش بگیرید.

منبع: ترس کودک و انواع فوبیا در کودکان

ترس و فوبیا در کودک

برخی براین باورند که کودکان دچار اختلالاتی چون اضطراب و فوبیا نمی‌شوند. اما کودکان نیز به فوبیا و یا انواع ترس های مرضی دچار می‌شوند. ولی به دلیل عدم رشد شناختی علل و نشانه های متفاوتی را تجربه می‌کنند. مقابله با ترس های کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که می‌تواند بزرگسالی و شخصیت کودک را نیز تحت الشعاع قرار دهد. برای آشنایی با انواع اختلالات روانی در کودکان کلیک کنید.

نشانه ها و علائم ترس کودک

ترس یکی از احساسات طبیعی و ذاتی در همه ما است که باعث می‌شود خودمان را از یک خطر واقعی دور کنیم، اما گاهی اوقات آدم‌ها و به‌خصوص کودکان از چیزهایی می‌ترسند که دلیلی برای نگرانی راجع به آن‌ها وجود ندارد. خیلی اوقات این ترس‌ها در کودکان به دلیل تجربه کم و ناتوانی آن‌هاست و به‌مرورزمان و خودبه‌خود از بین می‌روند. چیزی که والدین باید به آن دقت داشته باشند این است که نشانه‌های ترس در همه کودکان یکسان نیست. حتی شاید بعضی‌اوقات بچه‌ها مستقیماً از ترس‌های خود صحبت نکند. پس شناخت نشانه‌های ترس کودک موجب واکنش سریع و به موقع شما می‌شود. از مهم‌ترین نشانه‌های ترس کودک عبارتند از:

  • احساس اضطراب و نگرانی
  • چسبیدن به والدین
  • ساکت شدن
  • گریه و بی‌قراری
  • جویدن ناخن‌ها
  • دست‌وپاها را تکان می دهد
  • خیره ماندن به یک‌چیز

انواع ترس و فوبیا در کودک

زمانی که ترس‌ها شدت پیدا کنند، تبدیل به اختلال می‌شوند. برای مثال کودکی که فوبیای تاریکی دارد، بدون اینکه چراغ روشن باشد در اتاق نمی‌ماند و اگر مجبور شود با گریه و زاری برای فرار تلاش خواهد کرد. تشخیص فوبیا از ترس واقعی تنها بر عهده متخصص کودک است. برای آشنایی با هر کدام از ترس ها و نشانه های اضطراب در کودک‌تان کلیک کنید.

اضطراب اجتماعی کودکان

اضطراب جدایی کودکان

ترس کودک از غریبه ها

ترس از تاریکی در کودکان

اختلال اضطراب فراگیر کودکان

اختلال استرس پس از سانحه در کودکان

ترس از معلم

علت و دلایل ترس کودک

بخشی از رشد طبیعی

ترس از پدیده‌های مختلف روند طبیعی رشد است. کودکان در سنین مختلف از چیزهای متفاوتی می‌ترسند، برای مثال در یک یا دوسالگی آن‌ها از غریبه‌ها و در پنج یا شش‌سالگی از تاریکی می‌ترسند. این ترس‌ها همان‌طور که خود‌به‌خود به‌وجود آمده‌اند. خودشان هم به‌تدریج از بین می‌روند.

اتفاقات ناگوار | ترس کودک

همراه شدن موضوعات ساده با اتفاقات ترسناک باعث می‌شود کودک از مسائل ساده هم دچار ترس شود. برای مثال اگر کودک زمانی که در پارک بازی می‌کند به یک تاب بخورد ممکن است دیگر از همه تاب‌ها یا حتی بازی کردن در پارک بترسد.

مشاهده ترس اطرافیان

گاهی اوقات ترس‌ها به دلیل مشاهده و تقلید از ترس‌های اطرافیان و به‌خصوص والدین نشات می‌گیرید. مثلاً کودکی که می‌بیند مادرش از حیوانات می‌ترسد یاد می‌گیرد که باید از حیوانات بترسد. برای پیدا کردن علت دقیق استرس در کودکان کلیک کنید.

راه های از بین بردن ترس کودک

برخوردتان با ترس کودک تأثیر بسیاری در شرایط روحی او دارد. می‌توانید کاری کنید که فرزندتان احساس کند دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد و همین‌طور می‌توانید باعث شوید ترس‌های کودک برای همیشه با او باقی بمانند. به همین خاطر حتما به این مسائل توجه کنید و در صورت حل نشدن مساله برای درمان به متخصص کودک مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

1- احساسات کودک را مسخره نکنید

هرگز کودکتان را به دلیل ترس‌هایش مسخره نکنید یا به آن‌ها نگویید که دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد. این کار شما نه‌تنها ترس آن‌ها را از بین نمی‌برد بلکه باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس‌شان را هم از دست بدهند و احساس کنند ضعیف هستند که از چنین چیزی می‌ترسند.

2- با کودک صحبت کنید | ترس کودک

وقتی متوجه می‌شوید کودک از چیزی می‌ترسد اولین سؤال و برخورد شما باید این باشد که احساسات او را درک کنید و بپرسید از چه چیزی در این موضوع می‌ترسد. مثلاً اگر فرزندتان از تاریکی می‌ترسد. به‌جای اینکه به او بگویید تاریکی ترس ندارد، اول بپرسید که از چه چیزی در تاریکی می‌ترسد. ممکن است احساس کند در تاریکی کسی قصد آسیب زدن به او را دارد یا به‌طورکلی از اینکه چیزی را نمی‌بیند ترسیده باشد. در این شرایط سعی کنید در حد فهم کودک مسائل را برایش توضیح دهید و او را از اینکه اتفاقی برایش نمی‌افتد مطمئن کنید.

برای مثال می‌توانید مسئولیت قفل‌کردن درها را به او بدهید یا اطمینان بدهید که شما کنارش هستید و اگر اتفاقی بیفتد از او مراقبت می‌کنید. این ترس‌ها معمولاً پس از مدتی از بین می‌روند اما اگر ترس‌های فرزندتان با او باقی مانده یا در حال شدیدتر شدن هستند بهتر است هر چه زودتر با مشاور کودک صحبت کنید.

3- کودک را با ترس‌هایش روبه‌رو کنید

برای درمان ترس‌های کودک باید او را آرام‌آرام با موضوعی که از آن می‌ترسد مواجه کنید. در همان مثال بالا که کودک از تاریکی می‌ترسید بهتر است دلایل تاریکی شب را برای او توضیح دهید. در مرحله بعد همراه کودک و در اتاق او بخوابید. سپس سعی کنید هر بار مدت‌زمان ماندن‌تان در اتاق را کمتر کنید. به‌این‌ترتیب فرزندتان کم‌کم متوجه می‌شود که در اتاق تنها مانده و مشکلی او را تهدید نکرده است.

4- همراهی با یک پدیده خوشایند

یکی از چیزهایی که کودک دوست دارد را با ترس او همراه کنید. این موضوع باعث می‌شود به‌تدریج ترسش از بین برود. برای مثال در تاریکی برایش داستان بخوانید یا با او بازی کنید و یا با کمک هم به حیوانات غذا بدهید. اما توجه داشته باشید این کارها را زمانی می‌توانید انجام دهید که ترس کودک خیلی شدید نباشد وگرنه باعث می‌شوید او از چیزهایی که دوست داشته هم بترسد.

چه زمانی برای ترس کودک به روانشناس مراجعه کنیم؟

همان‌طور که گفتیم ترس‌ها بخش عادی از جریان رشد کودک هستند و به‌صورت خودبه‌خودی نیز از بین می‌روند، اما گاهی اوقات این ترس‌ها ممکن است برای مدت بیشتری با کودک باقی بمانند. به‌خصوص ترس‌هایی که به دلیل یک خاطره بد مثل تصادف شکل گرفته باشند احتمالاً به این سادگی‌ها از بین نمی‌روند و شما باید برای درمان آن‌ها از یک متخصص کمک بگیرید. باقی ماندن این دسته از ترس‌ها و فوبیاها در کودک باعث می‌شود که آن‌ها تا بزرگ‌سالی با وی باقی بمانند و یا دائماً شدت بیشتری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید : درمان فوبی کودکان

درصورت وجود هرکدام از نشانه‌های زیر بهتر است راجع به آن با یک مشاور کودک صحبت کنید:

  • ترس برای مدت طولانی در کودک (حداقل 6 ماه) باقی مانده است.
  • شدت ترس در حال بیشتر شدن است تا جایی که احساس می‌کنید کودک از این ترس‌ها آسیب می‌بیند.
  • ترس‌ها در حال گسترش پیدا کردن هستند. برای مثال کودک ابتدا فقط از حیوانات می‌ترسیده حالا حتی از تصویر یا اسم آن‌ها هم دچار ترس می‌شود
  • به هر دلیلی احساس می‌کنید ترس‌ها جریان عادی زندگی را با مشکل مواجه کرده است
  • ترس‌ها به دلیل تجربیات ناخوشایند شکل گرفته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول در مورد ترس کودک

بهترین روش برای برخورد با ترس کودک چیست؟

بهتر است آن‌ها را به دلیل ترس‌هایشان مسخره نکنید. با کودک همدلی کنید و از او بپرسید چه چیزی باعث ترس او شده، سپس سعی کنید با توضیحاتی در حد فهم کودک و همین‌طور مواجهI مرحله‌به‌مرحله او با موضوع ترس‌های وی را از بین ببرید.

چه زمانی برای ترس کودک باید با روانشناس صحبت کنیم؟

اگر ترس برای مدتی بیش‌تر از 6 ماه طول کشیده، شدیدتر شده و به هر شکلی جریان معمولی زندگی کودک را با مشکل مواجه کرده یا اگر احساس می‌کنید ترس‌های وی در حال بیشتر شدن هستند با یک مشاور کودک صحبت کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس کودک و انواع فوبیا در کودکان

مایع آمنیوتیک چیست | فواید مایع آمنیوتیک

۳ بازديد

مایع آمنیوتیک به مایع درون رحم مادر می‌گویند. در این کیسه مایع آمنیوتیک جریان دارد که دورتادور جنین را پوشش می‌دهد. مایع‌آمنیوتیک فواید زیادی برای جنین دارد و از فرزند شما در رحم محافظت می کند. زیاد شدن یا کاهش یافتن مایع‌آمنیوتیک می تواند مشکلاتی را برای مادر و جنین ایجاد کند. مایع آمنیوتیک با رشد جنین زیاد می‌شود و در جایی که جنین آماده تولد باشد، کاهش یافته و از دهانه رحم بیرون می‌آید. وجود مشکلاتی در دوران بارداری می‌تواند سبب پاره شدن کیسه آب یا همان کیسه آمنیوتیک شود. بسیاری از مادران به دلیل ناآگاهی در دوران بارداری دچار مشکل می‌شوند به همین دلیل متخصصان همواره توصیه می‌کنند اطلاعات خود را درباره سطوح مختلف بارداری بالا ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: مایع آمنیوتیک چیست | فواید مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک چیست؟

همانطور که گفته شد کیسه‌ای درون رحم مادر وجود دارد که محل رشد جنین است. دیواره این کیسه از دو غشاء تشکیل شده که کمک می‌کنند، جنین سفت و محکم درون کیسه قرار بگیرد، زمانی که موعد تولد بچه فرا می‌رسد این غشاها پاره می‌شوند و بچه به همراه مایعی بیرون می‌آید؛ نام این مایع‌ آمنیوتیک است. آمنیوتیک مایعی است که تا زمان تولد جنین دورتادور بچه را احاطه کرده. این مایع از آب بدن مادر و برخی پروتئین ها، الکترود ها و آنتی بادی ها ساخته می شود.

درست 12 روز پس از لقاح مایع آمنیوتیک شکل می گیرد. و تا هفته 38 بارداری افزایش پیدا می کند، پس از این مدت مایع شروع به کاهش می کند تا زمانی که جنین متولد شود. شاید جالب باشد که بدانید مایع‌آمنیوتیک فقط از ترکیبات مهم مغذی و آب تشکیل نشده؛ زمانی که جنین کمی بزرگ می‌شود این مایع را می‌بلعد و به صورت اوره ادرار می‌کند. این ادرار در ماه‌های آخر زیاد می‌شود و تا زمان خالی شدن مایع‌آمنیوتیک در کیسه آب باقی می‌ماند. پیشنهاد می‌شود درباره انواع زایمان نیز بخوانید.

 

فواید مایع آمنیوتیک برای جنین چیست ؟

محافظت از جنین: اگر ضربه‌ای به شکم شما وارد شود، مایع‌ آمنیوتیک مانند ضربه گیر عمل کرده و جنین را از آسیب حفظ می‌کند. در واقع کیسه آب شبیه به یک بالشت نرم است که جنین درون آن قرار دارد.

پیشگیری از عفونت: گفتیم که مایع‌ آمنیوتیک سرشار از آنتی بادی‌هاست. پادتن یا آنتی بادی ماده‌ای است که از انسان در برابر عفونت و بیماری محافظت می‌کند.

تنظیم دما: مایع‌ آمنیوتیک دمای کیسه آب را گرم نگه می‌دارد. بدین ترتیب جنین در دمای مناسب و ثابت قرار می‌گیرد.

رشد استخوان و عضلات: یکی از فواید مایع آمنیوتیک، رشد استخوان ها است. جنین مانند یک ماهی درون کیسه آب شناور است و می‌تواند در این کیسه حرکت کند. این حرکات اولین تجربه حرکتی نوزاد خواهند بود و به رشد عضله و استخوان‌های بچه کمک می‌کنند.

کمک به دستگاه گوارش: شاید اولین بار که متوجه شدید کودک مایع‌ آمنیوتیک را می‌بلعد کمی نگران شده باشید. اما باید به شما بگویم بلعیدن این ماده نه تنها خطرناک نیست بلکه حتی تمرینی برای بلع و سیستم گوارش است.

کمک به دستگاه تنفسی: نفس کشیدن در مایع آمنیوتیک به دستگاه تنفسی انسان کمک نماید.

حفظ بند ناف: فشردگی و له شدن بند ناف جنین را خفه می‌کند، اما مایع‌ آمنیوتیک جلوی این اتفاق را می‎گیرد.

رشد اندام‌های کوچک: اگر محیط نگهداری جنین خشک باشد به انگشتان و دیگر اعضای کوچک‌تر او آسیب وارد می‌شود. اما چون جنین در مایع آمنیوتیک قرار دارد این مشکل پیش نمی‌آید.

کاهش یافتن مایع آمنیوتیک

اگر شکم مادر خیلی کوچک باشد و در سونوگرافی مشخص شود که جنین نیز بسیار کوچک است، پس احتمالا مایع آمنیوتیک کمتر از حد استاندارد وجود دارد. متخصصان به این عارضه الیگوهیدرامنیوس می‌گویند. حدودا 4درصد مادران باردار دچار کمبود مایع آمنیوتیک می‌شوند. اگر این اتفاق در 6 ماهه اول بارداری رخ دهد بسیار خطرناک است و حتی احتمال سقط جنین وجود دارد. اما اگر در 3 ماه آخر اتفاق بیفتد زیاد خطرناک نیست. و احتمال زایمان زودرس وجود دارد. برای آشنایی با نحوه تعیین زمان زایمان کلیک کنید.

عواملی که سبب کمبود مایع آمنیوتیک می‌شوند ؟

عواملی که سبب کمبود مایع آمنیوتیک عبارتند از.

  1. سابقه به دنیا آوردن نوزاد کوچک
  2. مسمومیت حاملگی
  3. فشار خون بالا
  4. پارگی جفت
  5. لوپوس
  6. چند قلو
  7. زایمان دیرهنگام

 

افزایش یافتن مایع آمنیوتیک

بالا بودن سطح مایع آمنیوتیک را پلی­ هیدرامینوس می‌نامند. اگر جنین بیش از حد رشد کرده باشد، احتمال دارد به پلی هیدرامیتوس مبتلا شده باشید. این عارضه فقط 1درصد مادران باردار را درگیر می‌کند. اگر به صورت خفیف رخ دهد خود به خود حل خواهد شد، اما اگر به صورت شدید و جدی باشد، با دارو می‌توان مایع آمنیوتیک را کم کرد. عواملی که سبب افزایش مایع آمنیوتیک می‌شوند عبارتند از.

  • اختلال در عملکرد دستگاه گوارش
  • دیابت
  • عفونت
  • اختلال در سیستم عصبی
  • اختلالات قلبی عروقی
  • وجود مشکل در ریه جنین
  • اختلال رشد مادرزادی
  • خیز جنینی (تجمع مایع در اندام‌های جنین)
  • چند قلو و اختلال انتقال خون قل به قل
  • عدم تطابق خون مادر و جنین

پارگی کیسه و بیرون آمدن مایع آمنیوتیک

کیسه آمنیوتیک (مایع آمنیوتیک) باید در مرحله اول زایمان باز شود تا جنین بیرون بیاید. اما گاهی اوقات کیسه آمنیوتیک زودتر از موعد پاره می‌شود. معمولا به این عارضه پارگی کیسه آب می‌گویند. اگر قبل از هفته 37 بارداری غشاهای کیسه آب پاره شوند پارگی زودرس کیسه آمنیوتیک اتفاق می‌افتد. که با خطر جدی برای مادر و کودک همراه است. برای آشنایی با علائم زایمان کلیک کنید.

عواملی که سبب پارگی کیسه آب می شود

عواملی که سبب پارگی کیسه آب می‌شود عبارتند از.

  • فشار زیاد به کیسه بر اثر انقباض
  • سوراخ شدن کیسه
  • عفونت مادر
  • بیماری‌های ریوی
  • مصرف الکل یا دخانیات
  • کم یا زیاد بودن مایع آمنیوتیک
  • جدایی جفت و جنین

بیماری هایی در مادران که مایع آمونیتیک کمی در جنین آنها وجود دارد

  • دیابت
  • پره اکلامپسی
  • بارداری قبلی با محدودیت رشد
  • فشار خون بالا
  • بروز مشکلات جدی در جفت
  • اختلال لوپوس در سیستم ایمنی
  • بارداری چند قلویی
  • اختلالات کلیوی
  • زایمان دیر هنگام

 

کلام آخر

مایع آمونیتیک داخل کیسه ای که جنین قرار دارد با عوارض مختلفی کاهش می‌یابد. این عوارض عبارتند از: اختلالات کروموزومی، ناهنجاری های جنینی، محدودیت رشد جنین داخل رحم، حاملگی طول کشیده، نارسایی جفت و … . برای بررسی این موضوعات باید با پزشک و متخصصین مشورت کرد. گاهی مادران با استرسی مواجهه می‌شوند که تنها به دست روانشناس و مشاورین در این حوزه بر طرف می‌شود. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید در این راستا از مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند مشاوره دریافت کنید. و از تکنیک‌های غلبه بر استرس و اضطراب مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مایع آمنیوتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چطور می توان مایع آمنیوتیک را اندازه گیری کرد؟

این کار توسط پزشک با آزمایش‌هایی نظیر MVP و MFI صورت می‌گیرد.

مشخصات مایع‌آمنیوتیک چیست؟

این مایع بی‌بو است و رنگی متمایل به زرد لیمویی دارد. بدون اختیار از واژن خارج می‌شود و ممکن است همراه با لخته‌های خون باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مایع آمنیوتیک چیست | فواید مایع آمنیوتیک

هفته سی ام بارداری | نکات هفته 30 ام بارداری

۳ بازديد

هفته سی ام بارداری با تغییرات جسمانی بسیاری برای مادر همراه است و از طرفی حرکات جنین نیز طی این هفته بیشتر می‌شود. تمامی این موارد در کنار هم سبب ایجاد مشکلاتی در خواب، تنفس و… مادر می‌گردد. با اینکه مادر طی هفته سی ام بارداری از نظر جسمانی تغییرات بسیاری دارد؛ به طوری که در کیفیت فعالیت‌‌های روزانه او تاثیر گذار است، اما اغلب بانوان باردار در این هفته‌ها ارتباط بهتری با جنین برقرار می‌کنند. در ادامه قصد داریم به بایدها و نبایدهای هفته سی‌ام بارداری بپردازیم. همچنین می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: هفته سی ام بارداری | نکات هفته 30 ام بارداری

هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری اضافه وزن قابل توجهی را تجربه خواهید کرد. که این اضافه وزن به دلیل وزن جنین، بزرگی رحم، بزرگی کیسه آب و جفت است. در 3 ماه آخر بارداری و هفته سی ام، تغییرات خلق و خو شایعی که طبیعی است وجود دارد. دلهره در رابطه با زایمان و بیش از حد استرسی شدن را می‌توان از نگرانی های این دوره به شمار آورد.

با توجه به تغییرات هورمونی که در هفته سی ام بارداری رخ می‌دهد، اختلالات خواب و عدم فعالیت های روزانه، تکرر ادرار و خرناس هنگام خواب اتفاق خواهد افتاد. از عوارض شایع این هفته از بارداری می‌توان به کمر درد، سر درد، تنگی نفس، تغییرات خلق و خو و … اشاره کرد.

 

علائم مادر در هفته سی ام بارداری

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم تغییرات جسمانی و روحی مادر در هفته سی ام بارداری سبب ایجاد مشکلاتی در خواب او می‌شود. به طوری که اغلب زنان باردار طی این هفته دچار بی‌خوابی می‌شوند و یا کابوس‌های شبانه را تجربه می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع این است که جنین در هفته سی ام بارداری حرکت‌های بیشتری دارد و داشتن یک خواب راحت را برای مادر تبدیل به یک دغدغه می‌کند. البته نوسانات هورمونی و استرس‌های دوران بارداری نیز در این موضوع دخیل هستند. در ادامه به دیگر علائم مادر در هفته سی‌ام بارداری اشاره کرده‌ایم.

1.سوزش معده

معمولا اغلب مادران در هفته سی ام بارداری دچار سوزش معده می‌شوند. برای کاهش سوزش معده بهتر است به تغدیه در این دوران توجه بیشتری شود. به طوری که از مصرف غذاهای چرب، تند و اسیدی که باعث تحریک بیشتر معده می‌‌شود؛ جلوگیری گردد.

2.ورم بدن

ورم و پف بدن از هفته سی ام بارداری شروع می‌شود و تا حدی طبیعی می‌باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که معمولا ورم و پف بدن در دوران بارداری به تدریج شروع می‌شود و کم کم زیاد می‌گردد. بنابراین اگر مادر دچار ورم و پف ناگهانی شود، باید برای جلوگیری از بروز خطرات دوران بارداری به متخصص مراجعه کند.

3.احساس ناراحتی عمومی

اغلب زنان باردار در هفته سی ام بارداری ، دردهای پراکنده‌ای را در نقاط مختلف بدن خود احساس می‌کنند. اغلب این دردها در قسمت کمر، باسن و پاها متمرکز هستند. برای دریافت مشاوره بارداری تلفنی اقدام کنید.

4.کوتاه شدن تنفس

با نزدیک شدن به هفته سی ام بارداری ، جنین بسیار نزدیک به قفسه سینه مادر می‌شود. به این معنی که ریه‌ها و دیافراگم فضای کافی برای عملکرد طبیعی نخواهند داشت. همین موضوع سبب می‌شود که مادران باردار در این دوران احساس تنگی نفس داشته باشند و یا سخت نفس بکشند.

لازم است اشاره کنیم که مشکلات تنفس در بارداری دو قلو و یا چند قلو شدت بیشتری دارد. مادران باید در نظر داشته باشند که با گذشت زمان و ورود به هفته‌های بعدی حاملگی، جنین به سمت پایین رحم حرکت می‌کند. و علائم کوتاه شدن تنفس کم کم بهبود پیدا می‌کند.

5.انقباضات رحمی

هر چه زمان بیشتری بگذرد، رحم نیز برای زایمان آماده‌تر می‌شود؛ به همین دلیل ممکن است مادران باردار در هفته سی ام بارداری برخی انقباضات رحمی را تجربه کنند. البته لازم است اشاره کنیم که این انقباضات با تغییر وضعیت و پس از یک مدت زمان کوتاه بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر علائم شما به طور مداوم ادامه داشت و بهبود نیافت؛ ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد که بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

از دیگر عوارض و علائم هفته سی ام بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یبوست
  • تکرر ادار
  • تورم در پاها
  • ترشحات پستان
  • تنگی نفس
  • تغییرات خلق و خو
  • انقباضات بدون درد رحم

تغییرات جنین در هفته سی ام بارداری

جنین تا هفته سی ام بارداری ، به اندازه کافی چربی ذخیره می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که چین و چروک‌هایی که بر روی بدن او وجود داشت از بین برود و پوست او صاف و نرم شود.

از دیگر تغییرات جنین در هفته سی‌ام بارداری این است که موهای ریز سراسر بدن او به مرور می‌ریزند و از بین می‌روند. البته ریزش این موها به طور کامل انجام نمی‌شود و به همین دلیل است که برخی از نوزادان در زمان تولد در پشت گوش و یا روی شانه‌های خود موهای ریزی دارند.

از هفته سی ام بارداری موهای سر نوزاد نیز کم کم شروع به رشد می‌کنند و ضخامتی بیشتر از قبل به دست می‌آورند. میزان رشد موها و پرپشت بودنشان تا حد زیادی وابسته به ژنتیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

 

بایدهای هفته سی ام بارداری

  • برای اینکه بتوانید از فشار به دیافراگم خود بکاهید و راحت ‌تر نفس بکشید، یک بالشت زیر کتف خود بگذارید و سعی کنید به صورت نیمه نشسته بخوابید.
  • با بزرگ‌تر شدن شکم‌تان در هفته سی ام بارداری، پوست شکم دچار خارش و کشیدگی می‌شود. بهتر است شب‌ها قبل از خواب با مرطوب کننده و یا روغن‌های گیاهی شکم خود را ماساژ دهید.
  • در صورتی که دچار دردهای شکمی همچون دردهای دوران قاعدگی، احساس فشار در داخل لگن، معده و یا روده، پارگی کیسه‌ آب، دیدن لکه‌ بینی و یا خونریزی واژن، تاری دید و … شدید؛ حتما به متخصص مراجعه کنید.
  • ورزش کردن در دوران بارداری، باعث کاهش دردهایی همچون کمردرد می‌گردد. بنابراین بهتر است مادران باردار ورزش‌های سبکی همچون یوگا، شنا، پیاده‌روی و تمرینات کششی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

نبایدهای هفته سی ام بارداری

در هفته‌های آخر و با شروع هفته سی ام بارداری، جنین نیز به سرعت وزن می‌گیرد و به مواد معدنی و مغذی بیشتری نیاز دارد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که مادر باردار به تغذیه خود اهمیت دهد. اهمیت دادن به تغذیه به معنای خوردن غذاهای سالم در حد اعتدال می‌باشد. در واقع مادر باردار نباید برای جلوگیری از افزایش وزن از خوردن غذا اجتناب نماید. در صورتی که مادر در زمان بارداری به اندازه کافی غذا نخورد؛ بدن او ماده‌ای به نام اجسام کتونی آزاد می‌کند که این ماده می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.

برخی از عوامل پرهیز در هفته سی ام بارداری همچون مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر می‌تواند سبب زایمان زودرس شود که بهتر است مادران باردار از آن‌ها بپرهیزند. البته دیگر عوامل شامل جراحی و مشکلات رحمی در گذشته، مقدار بیش از حد مایع آمونیوک، پارگی جفت، داشتن سابقه زایمان زودرس از قبل، خونریزی رحم، عفونت مجاری ادراری، بارداری دوقلو یا سه قلو نیز می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. بهتر است بانوان باردار، در این دوران از پوشیدن لباس‌های تنگ و کفش‌های پاشنه بلند نیز جلوگیری کنند.

 

تغذیه در هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری سعی کنید تا از پروبیوتیک ها مانند ماست و محصولات غنی برای هضم غذا استفاده کنید. مصرف پروبیوتیک ها برای رشد جنین و سیستم ایمنی مفید هستند. و فرزندانشان با احتمال 50 درصد کمتر به اگزما، حساسیت های پوستی و آسم مبتلا می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

موارد خطر در هفته سی ام بارداری

در صورتی که موارد زیر را در هفته سی ام بارداری تجربه کردید، لازم است تا فورا پزشک را در جریان بگذارید.

  1. انقباضات دردناک رحم
  2. لکه بینی
  3. خونریزی واژینال
  4. فشار غیر معمولی در کمر و لگم
  5. دردهای مشابه درد قاعدگی
  6. بیشتر شدن ترشحات واژن
  7. تغییر رنگ در ترشحات واژن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نزدیکی در بارداری کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با هفته سی ام بارداری صحبت کرده ایم. اما به طور کلی دوران بارداری با سختی‌ها و حساسیت‌های بسیاری برای مادران باردار همراه است. چراکه هر گونه تغییرات جسمانی در این دوران سبب بروز تنش‌های روانی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید. به همین دلیل لازم است اطرافیان مادر باردار بیش از گذشته به او توجه داشته باشند و نیازهای عاطفی او را برآورده کنند. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارید؛ می‌توانید از روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی ام بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

قد و وزن جنین در هفته سی‌ام بارداری تا چه اندازه زیاد می‌شود؟

معمولا قد جنین در هفته سی‌ام بارداری تا 39 سانتی متر و وزن او تا یک کیلو 200 گرم افزایش پیدا می‌کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته سی ام بارداری | نکات هفته 30 ام بارداری

تغییرات پوستی در بارداری

۲ بازديد

تغییرات پوستی در بارداری یکی از علائم رایجی است که بسیاری از بانوان با شروع حاملگی آن را تجربه می‌کنند. در برخی موارد این تغییرات می‌توانند مثبت باشند و برای مثال منجر به درخشان‌تر شدن پوست شما گردند. اما در بسیاری از موارد تغییرات در قالب مشکلات پوستی نمایان می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد ترک‌های پوستی و بروز تیرگی در قسمت‌های مختلف بدن اشاره کرد. در ادامه در مورد انواع مشکلات پوستی در دوران بارداری و راهکارهای مقابله با آن‌ها توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم، در صورت هر نوع سوال می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: تغییرات پوستی در بارداری

زمان شروع تغییرات پوستی در بارداری

زمان شروع تغییرات پوست در بارداری می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای مثال برخی از بانوان در همان سه ماه اول بارداری با تغییراتی نظیر قرمزی پوست، بروز آکنه و ایجاد تیرگی در قسمت‌های مختلف بدن نظیر کشاله ران یا زیر بغل مواجه می‌شوند اما برخی دیگر تا سه ماه دوم هیچ گونه تغییری را مشاهده نمی‌کنند. با این حال بسیار بعید خواهد بود که تا انتهای بارداری هیچ تغییر پوستی اتفاق نیافتد. البته در نظر داشته باشید که پس از زایمان به مرور بسیاری از مشکلات پوستی برطرف می‌شوند. در نتیجه فقط کافی است اندکی صبور باشید و اجازه دهید فرایند بارداری با آرامش سپری شود.

علل بروز تغییرات پوستی در بارداری

علل مختلفی در بروز تغییرات پوستی در بارداری نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به نوسانات هورمونی، کشیده شدن رگ‌های خونی و سرکوب دستگاه ایمنی بدن مادر برای محافظت بیشتر از جنین اشاره کرد. این تغییرات، بدن را در برابر بروز انواع بثورات ناشی از گرما، تغییر رنگ صورت، پاها و کف دست آسیب پذیر می‌کند و در نتیجه این مشکلات در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتند.

انواع تغییرات پوستی در بارداری

تغییرات پوستی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتند می‌توانند در اشکال مختلفی خود را نشان دهند. از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد آکنه، چرب شدن پوست، خشکی پوست، بروز ترک‌های پوستی به خصوص در زیر بغل، قرمزی کف دست‌ها، متورم شدن رگ‌های خونی که تحت عنوان “رگ‌های عنکبوتی” شناخته می‌شوند و بروز تیرگی پوست در برخی نواحی نظیر کشاله ران اشاره کرد.

تغییرات پوستی در بارداری | توصیه هایی برای مادران در دوران حاملگی

بروز تغییرات پوستی در بارداری برای اکثر مادران ناخوشایند است. در نتیجه ممکن است نگران باشید بعد از بارداری پوست شما به حالت عادی بر نگردد یا شدت مشکلات بیشتر شود. ما در ادامه به ارائه چند راهکار پرداخته‌ایم که به شما کمک می‌کنند تغییرات پوستی مرتبط با دوران بارداری را بهتر مدیریت کنید.

1- رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید

نوع رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی در تغییرات پوستی در بارداری نقش داشته باشد. از همین رو سعی کنید نوعی تعادل و توازن را در برنامه غذایی خود ایجاد کرده و انواع مواد مورد نیاز بدنتان را در آن بگنجانید. توجه داشته باشید که پیروی از رژیم غذایی سالم یکی از رموز داشتن پوستی درخشان و زیبا است.

2- به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید

خشکی پوست یکی از مشکلات بسیار رایجی است که در پی نوسانات هورمونی در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری از این مشکل لازم است که در این دوران آب و مایعات بیشتری بنوشید و همواره بدن خود را هیدراته نگه دارید. این کار به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند و می‌تواند باعث طراوت هرچه بیشتر آن شود.

3- روزی دو الی سه بار صورت خود را بشویید

اگر جوش زدن صورت در دوران بارداری شما را می‌آزارد لازم است روزانه دو الی سه بار پوست خود را با یک شوینده ملایم شست و شو دهید. توجه داشته باشید که شوینده‌های قوی می‌توانند باعث تحریک هرچه بیشتر پوست شده و در نهایت به بروز جوش بیشتر بیانجامند. در نتیجه در انتخاب شوینده‌ها دقت بیشتری به خرج دهید. همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده با میزان چربی معتدل می‌تواند به زیبایی و طراوت پوست صورت شما کمک کند و تغییرات پوستی در دوران بارداری کمتر شما را آزرده خاطر کند.

4- در انتخاب داروهای پوستی دقت کنید

اگر برای درمان مشکلات پوستی به متخصص مراجعه می‌کنید در مورد بارداری خود حتما به او اطلاع دهید چرا که بسیاری از داروهایی که در درمان مشکلات پوستی به کار می‌روند نظیر ایزوتیروتینوئین در دوران بارداری نباید استفاده شوند. این داروها می‌توانند به سلامت جنین آسیب بزنند. در نتیجه در انتخاب داروها دقت بیشتری به خرج دهید و هرگز به طور خودسرانه دارویی را برای بهبود مشکلات پوستی استفاده نکنید.

5- هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید

بهتر است در دوران بارداری حمام‌های شما به صورت دوش‌های کوتاه مدت و با درجه حرارت معتدل باشد. استفاده از آب بسیار گرم باعث خشک شدن بیش از حد پوست می‌شود و در نتیجه خشکی پوست مرتبط با دوران بارداری را تشدید می‌کند. همچنین استفاده از بخور آب گرم و کمک گرفتن از مرطوب کننده‌ها پس از استحمام برای مادرانی که پوست بسیار خشکی دارند توصیه می‌شود.

سخن آخر

تغییرات پوستی دوران بارداری برای بسیاری از زنان غیرقابل تحمل است. آن ها نگرانند که مبادا بعد از زایمان نیز این عوراض برای آن ها باقی بماند. اما باید بدانید که این وضعیت به دلیل تغییرات هورمونی شماست. اما برای کاهش عوارض و بازگشت به حالت قبل باید مراقبت ها و نکات ذکر شده را رعایت کنید. با دریافت خدمات مشاوره می توانید بدون نگرانی این دوران را پشت سر بگذارید. پس همین حالا برای دریافت خدمات مشاوره بارداری با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات پوستی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا تغییرات پوستی در دوران بارداری قابل پیشگیری هستند؟

تغییرات پوستی به طور اجتناب ناپذیر در پی تغییرات هورمونی در بارداری اتفاق می‌افتند با این حال شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها شدت این تغییرات را تا حدی مدیریت نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تغییرات پوستی در بارداری

تربیت فرزندان موفق | نکات برای داشتن فرزند موفق

۲ بازديد

تربیت فرزندان موفق چگونه امکان پذیر است؟ موفقیت‌های آینده فرزندان به مهارت‌های فرزند پروری والدین بستگی دارد که از بدو تولد به عنوان سبک تربیتی به کار می‌گیرند. آرزوی هر پدر و مادری، مشاهده موفقیت‌ها و افتخاراتی است که فرزندش به دست می‌آورد و این موضوع ربطی به تحصیلات والدین ندارد؛ در هر صورت آن‌ها می‌خواهند فرزندان موفقی داشته باشند. تنها تفاوت در سبک‌های فرزند پروری آن‌هاست که هر کدام بسته به دانش و اطلاعات والدین تا حدی می‌تواند زمینه شکوفایی استعدادها و توانایی‌های فرزندان را فراهم آورده و آن‌ها را در پیمودن راه موفقیت یاری نماید. با آگاهی از اصول تربیتی برای داشتن فرزندان موفق و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید نقش حمایتی خود را به بهترین نحو ایفا کنید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: تربیت فرزندان موفق | نکات برای داشتن فرزند موفق

والدین فرزندان موفق چه ویژگی هایی دارند؟

فرزند موفق بودن نتیجه داشتن والدینی است که خود افراد موفقی هستند و با روش‌های تربیتی درست توانسته‌اند خانواده را در مسیر موفقیت و کسب افتخار هدایت کنند. در ادامه ویژگی والدینی که در تربیت فرزندان موفق هستند را بررسی می‌کنیم:

1. ارتباط گرم و صمیمانه با فرزندان خود دارند

فرزندان از ابتدای نوپایی خود نیاز به حمایت عاطفی دارند. برای اینکه بهداشت روانی آن‌ها رعایت شود و شخصیت سالمی شکل بگیرد، باید اعتماد به نفس کافی داشته باشند. پدر و مادری که به حرف‌های فرزند خود گوش فرا می‌دهند، پاسخ‌های منطقی و مناسب به سوالات او می‌دهند و در موقعیت‌های مختلف به او محبت عاطفی قرار می‌کنند، قطعا توانسته‌اند ارتباط گرم و صمیمانه‌ای با فرزندان خود برقرار کنند و به آن‌ها اعتماد به نفس لازم را بدهند تا برای تحقق خواسته‌های خود تلاش کنند.

2. پدر و مادر موفق، منطقی و متقاعد هستند

داد و فریاد در هنگام مشاهده خرابکاری کودکان واکنشی است که اغلب پدر و مادرها به کار می‌برند اما آیا واقعا فایده‌ای دارد؟ والدین موفق آن‌هایی هستند که با مشاهده خرابکاری فرزند خود به جای عصبانیت لحظه‌ای سکوت می‌کنند تا آرامش خود را حفظ نمایند. سپس به گفتگو با فرزند خود می‌پردازند و با اصول منطقی با او صحبت می‌کنند و دلیل و هدف از انجام آن کار را از کودک خود می‌پرسند و نحوه انجام صحیح کار را به او می‌آموزند.

3. والدین موفق زمینه خواب و استراحت کافی برای فرزندشان را فراهم می‌کنند

خواب، نیاز ضروری بدن است و برای عملکرد مطلوب فیزیکی و روانی نقش بسیار مهمی دارد. فراهم آوردن محیط آرام و ساکت برای خواب و استراحت فرزندان، وظیفه‌ایست که پدر و مادرهای موفق به نحو احسن آن را انجام می‌دهند و فضایی را برای خواب فرزند خود فراهم می‌کنند که دارای نور و رطوبت مناسب باشد. اگر فرزندان خواب کافی داشته باشند سلامت جسم و روان آن‌ها تامین می‌شود و در نتیجه تمرکز بیشتری برای انجام کارها و مسولیت‌های خود دارند.

4. تربیت فرزندان موفق | پدر و مادر موفق، الگوی عملی فرزندان هستند

نمی‌شود از موفقیت گفت و‌ خود فاقد آن بود. برای اینکه تاثیر سخن بیشتر شود، باید پدر و مادر آنچه را از فرزند می‌خواهند، ابتدا خود تمرین کنند. وقتی پدر و مادر در مسیر موفقیت گام بر می‌دارند و نتایج مثبت آن را دریافت می‌کنند، برای فرزندان انگیزه قوی بوجود می‌آید و سعی می‌کنند مانند والدین خود افراد موفقی بشوند.

برای آشنایی با جدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

راهکار های تربیتی برای داشتن فرزندان موفق

شخصیت فرزندان و اینکه در اجتماع حرفی برای گفتن داشته باشند بستگی به سبک فرزند پروری والدین دارد. آن‌ها باید راهکارهای تربیت صحیح فرزند را یاد بگیرند و با اجرای آن‌ها زمینه رشد و بالندگی فرزندان خود را فراهم نمایند. راهکارهای زیر می‌تواند در تربیت فرزندان موفق موثر باشد:

1. تربیت موفق با افزایش تمرکز و دقت

فرزندان از بدو تولد نیاز به آموزش دارند. آن‌ها موجودات باهوشی هستند که سریعا اطلاعات را از محیط اطراف دریافت کرده و مورد پردازش ذهنی قرار می‌دهند. این یک قابلیت بسیار مهم است که با پرورش صحیح می‌تواند از فرزند شما یک نابغه بسازد. فراهم آوردن بازی‌های هوش که نیاز به دقت و تمرکز زیادی دارند فرصتی را فراهم می‌آورد تا تمرکز آن‌ها تقویت شود.

2. تربیت موفق با مهارت های اجتماعی

انسان‌ها بالطبع موجوداتی اجتماعی هستند و در ارتباط و تعامل با یکدیگر می‌توانند نیاز‌های خود را تامین کنند. فرزندان دیر یا زود وارد اجتماع می‌شوند و محیطی غیر از خانواده را تجربه می‌کنند. بنابراین خوب است با وارد کردن کودکان به جمع‌های دوستانه و بازی‌های گروهی و همچنین آموزش آداب معاشرت پیش زمینه‌ای برای آن‌ها ایجاد تا شود تا در هنگام حضور در اجتماع دچار سردرگمی نگردند.

3. تربیت فرزندان موفق با آزادی انتخاب

افراد موفق کسانی هستند که ضمن احترام به نظر دیگران، خود به صورت مستقل عمل می‌کنند و موجوداتی فرمانبر و مطیع نیستد. آن‌ها آزادند تا آنگونه که می‌خواهند رفتار کنند. شکل گیری شخصیت مطیع یا مستقل از دوران کودکی شروع می‌شود؛ به همین دلیل والدین باید بدانند که چطور و تا چه اندازه به فرزندان خود آزادی انتخاب بدهند. اینکه فقط عقاید پدر و مادر در اولویت قرار داده شود و فرزند متناسب با خواسته‌های والدین قدم بردارد، او را فردی وابسته و ترسو بار می‌آورد و در آینده‌ای نه چندان دور قادر نخواهد بود به تنهایی انتخاب کند و مسولیت انتخاب‌های خود را بپذیرد.

4. تربیت موفق با تجربه شکست

زندگی پر از فراز و نشیب‌های غیر قابل پیش بینی است. جاده زندگی همیشه مسیر مستقیمی را طی نمی‌کند و پیچ و خم‌هایی در پیش رو قرار دارند. فرزندان باید یاد بگیرند همیشه و در همه جا پدر و مادر حضور ندارند و برخی مواقع نیاز است که به تنهایی با مشکلات برخورد کنند. تربیت فرزندان موفق و شکست ناپذیر وقتی امکان می‌یابد که آن‌ها طعم شکست را چشیده باشند و خود راه‌هایی را برای ادامه دادن مسیر یاد بگیرند. اگر کودکان در انجام کارهای خود شکست می‌خورند و موفق عمل نمی‌کنند، بهتر است اجازه بدهید بارها و بارها امتحان کند و روی پای خودش بایستد. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید به صورت موثرتری از فرزند خود حمایت کنید. برای اطلاع در زمینه مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

راهکارهای تربیت فرزندان موفق چیست؟

کمک به افزایش هوش و تمرکز فرزندان، آموزش مهارت‌های اجتماعی، شکل گیری شخصیت مستقل در فرزندان با آزادی انتخاب در حد معقول و امکان چشیدن تجربه شکست در فرزندان برای یادگیری انتخاب بهترین مسیر زندگی می‌تواند در تربیت فرزندانی موفق تاثیر گذار باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تربیت فرزندان موفق | نکات برای داشتن فرزند موفق

هوش برون فردی در کودکان

۳ بازديد

هوش برون فردی را بیشتر به‌عنوان توانایی بالا در برقراری روابط اجتماعی می‌شناسیم. کسانی که توانایی بالایی در این بخش دارند معمولاً با دیگران به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کنند، به خوبی احساسات آن‌ها را می‌فهمند و در هر جمعی که هستند می‌توانند مدیریت شرایط را در دست خودشان بگیرند. به همین خاطر بهتر است به پرورش این توانایی در خود و به‌خصوص در کودکان توجه کافی داشته باشیم. زیرا این هوش می‌تواند نشان‌دهنده شرایط ما در محیط اجتماعی باشد و احتمال موفقیت در بسیاری از مسائل را تعیین خواهد کرد. سطح این هوش را می‌توان از دوران کودکی شناسایی و پرورش داد، برای آن که زمینه رشدی مناسب را برای فرزندتان محیا کنید، می‌توانید برای استعدادیابی کودک‌تان به متخصصان مراجعه نمایید. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: هوش برون فردی در کودکان

هوش برون فردی چیست؟

در اکثر مواقع توانایی هوشی افراد با ضریب هوشی یا IQ شناسایی می‌شود، اما روانشناسی به نام گاردنر اعتقاد داشت که هوش می‌تواند ابعاد دیگری نیز داشته باشد. او در بررسی‌های خود 8 بعد مختلف از هوش مطرح کرد که یکی از آن‌ها هوش‌برون‌فردی یا هوش اجتماعی نام دارد. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

هوش‌برون‌فردی درواقع به این معناست که یک فرد تا چه اندازه می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، احساسات آن‌ها را درک کند و در شرایط مختلف با دیگران همدلی داشته باشد. ازجمله ویژگی‌های کسانی که هوش‌برون‌فردی بالایی دارند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

حساسیت بالا

این افراد نسبت به احساسات دیگران حساسیت بالایی دارند و به خوبی از روی نشانه‌های کلامی یا غیرکلامی متوجه شرایط روحی طرف مقابل می‌شوند.

هوش برون فردی و همدلی بالا

افراد دارای هوش برون فردی بالا معمولاً علاوه بر اینکه به خوبی متوجه احساسات دیگران می‌شوند زمان زیادی را هم صرف مشکلات دیگران می‌کنند. آن‌ها به خوبی با احساسات اطرافیان همدلی می‌کنند و در شرایط سخت می‌توان روی کمکشان حساب کرد.

قدرت بالای رهبری

هوش برون فردی بالا با توانایی رهبری و مدیریت ارتباط مستقیم دارد. کسانی که این توانایی را دارند به خوبی می‌توانند دیگران و همین‌طور شرایط را تحت مدیریت خود داشته باشند. علاوه بر این به دلیل محبوبیتی که در میان مردم دارند دیگران نیز به رهبری آن‌ها توجه می‌کنند.

یادگیری‌های اجتماعی

یادگیری از طریق فعالیت‌های گروهی یکی دیگر از ویژگی‌های کسانی است که هوش برون فردی بالایی دارند. آن‌ها معمولاً دوست دارند در میان جمع و در کنار دیگران چیزی یاد بگیرند و یا کاری را انجام دهند.

روابط بین فردی قوی

تنهایی و انزوا برای این افراد کسل‌کننده است و آن‌ها به برقراری ارتباط با دیگران و حضور در مهمانی‌های شلوغ علاقه بسیاری دارند. آن‌ها در هر جمعی که باشند به‌راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و معمولاً دوستان بسیاری دارند.

اهمیت هوش برون فردی

اکنون باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا هوش برون فردی اهمیت دارد؟ بخش زیادی از ساعات عمر خود را در اجتماع و در میان دیگران می‌گذرانیم. گاهی نیاز داریم که از دیگران کمک بگیریم و گاهی احتیاج داریم بتوانیم در مقابل آن‌ها از خود دفاع کنیم. همین‌طور بعضی مواقع هم برای ادامه رابطه‌هایمان باید بتوانیم طرف مقابل را درک کنیم. به همین خاطر می‌توان گفت هوش برون‌فردی یا توانایی در برقراری رابطه با دیگران موضوعی است که اهمیت بسیاری دارد و نبودن آن گاهی می‌تواند شما را در زندگی اجتماعی دچار مشکل کند. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

مشاغل مناسب برای کسی که هوش برون فردی بالا دارد

آن‌هایی که هوش برون‌فردی بالایی دارند می‌توانند با توجه به علایق و همین‌طور بقیه توانایی‌هایشان هر شغلی را انتخاب کنند، اما بعضی از شغل‌هایی که هوش برون‌فردی در آن‌ها تأثیرگذار است عبارتند از:

  • مشاوره و روانشناسی
  • تدریس
  • پرستاری
  • جامعه‌شناس
  • انسان‌شناس
  • مدیریت یا رهبری بخش‌های مختلف
  • مسئول نیروی انسانی
  • مسئول ارتباط با مشتریان
  • فروشندگی و بازاریابی
  • فعالیت‌های تجاری

برای اطلاع از بهترین سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

بالا بردن هوش برون فردی

به دلیل اهمیتی که هوش برون‌فردی دارد، دنبال راهکاری برای بالا بردن آن هستیم. خبر خوب برای این دسته از افراد این است که همه ما تا حدودی دارای این هوش هستیم و تنها کافیست آن را پرورش دهید. از مهم‌ترین راهکارها برای بالا بردن هوش برون‌فردی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- به رفتار دیگران دقت کنید

در اطراف خود فردی که روابط اجتماعی بالایی دارد، زیر نظر بگیرید و به رفتارهای او دقت داشته باشید. نگاه کنید که چطور با غریبه‌ها ارتباط برقرار می‌کند، از چه موضوعاتی صحبت می‌کند، سعی کنید این رفتارها را یاد بگیرید و در زندگی خود آن‌ها را امتحان کنید.

2- هنر گوش دادن و صحبت کردن را یاد بگیرید

یکی از ویژگی‌هایی که باید یاد بگیرید این است که به خوبی صحبت‌های دیگران را بشنوید و با آن‌ها همدلی کنید. برای این کار باید هنر گوش دادن فعال را آموزش ببینید. برای مثال سعی کنید با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش کنید، گاهی از آن‌ها سؤال بپرسید و یا با تکان دادن سر به آن‌ها نشان دهید که به حرف‌هایشان گوش می‌دهید

3- روابط اجتماعی ایجاد کنید

سعی کنید در هر موقعیتی که قرار دارید و با توجه به شرایط زندگی‌تان برای خود موقعیت‌های اجتماعی ایجاد کنید. برای مثال در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کنید، به پارک بروید، در گروه‌های مختلف عضو شوید و یا هر برنامه دیگری که می‌دانید برای زندگی خود در نظر بگیرید.

4- از یک مشاور کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید به دلایلی مثل اضطراب یا خجالت نمی‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید بهتر است راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید. همچنین گاهی اوقات به‌تنهایی نمی‌توانیم رفتارمان را تغییر دهیم و نیاز داریم تا یک نفر برای این کار کمکمان کند. گاهی اوقات نیز متوجه نیستیم که کدام بخش از رفتارهای ما اشتباه هستند. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

هوش برون فردی چیست؟

هوش برون فردی توانایی هر فرد برای برقراری ارتباط با دیگران و همین‌طور سازگار کردن خود با شرایط محیط بیرون است.

چطور می‌توانم هوش برون فردی را افزایش دهم؟

سعی کنید روابط اجتماعی خود را گسترش دهید و همین‌طور به رفتار افرادی که این توانایی را دارند دقت کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هوش برون فردی در کودکان

هفته بیست و نهم بارداری | مادر در هفته 29 بارداری

۲ بازديد

هفته بیست و نهم بارداری جنین بیش از هر زمان دیگری شبیه به یک نوزاد شده است و دارای حرکات و جنب و جوش‌های بیشتری در شکم مادر می‌باشد. مادر باردار به دلیل اینکه فرزند او تحرک زیادی در شکمش دارد. احساس مادر بودن بیشتری را تجربه می‌کند و ارتباط بهتری را با جنین برقرار می‌نماید.

طی هفته بیست‌‌و‌نهم بارداری، جزئیات بدن جنین بیش از گذشته کامل می‌شود و او در این دوران از بارداری وزن می‌گیرد. اما ریه‌های او هنوز به طور کامل رشد نکرده‌اند و به همین دلیل نمی‌تواند در بیرون از رحم زنده بماند. در ادامه اطلاعات کامل‌تری از هفته بیست و نهم بارداری‌ ارائه کرده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: هفته بیست و نهم بارداری | مادر در هفته 29 بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری حرکات جنین را احساس خواهید کرد. سر جنین کمی بزرگ تر است و در قسمت پایین قرار دارد. در این هفته سکسکه های جنین بیشتر می‌شود، ظرفیت ریه ها بیشتر می‌شود تا به تنفس جنین کمک کند. مژه های جنین تشکیل می‌شود و جوانه های دندان جنین در حال تشکیل هستند. پوست جنین در این هفته صاف می‍شود و غضروف های جنین به استخوان تبدیل می‌شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

علائم مادر در هفته بیست و نهم بارداری

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، طی هفته بیست و نهم بارداری جنین بزرگ‌تر می‌شود و دارای تحرکات بیشتری در رحم مادر است. همین موضوع سبب می‌شود که در ابتدا مادر باردار مشکلات مختلفی از جمله مشکلات گوارشی را تجربه کند. سوزش معده، یبوست، بواسیر و … از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است. که مادران باردار طی هفته بیست و نهم بارداری آن‌ها را تجربه می‌کنند. در ادامه به دیگر علائم مادر باردار در هفته بیست و نهم بارداری اشاره کرده‌ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم بارداری کلیک کنید.

1. مشکلات خواب

یکی از مشکلاتی که با ورود به هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری برای بانوان باردار ایجاد می‌شود، مشکلات مربوط به خواب است. معمولا زنان از شروع این هفته دچار بی‌خوابی می‌شوند و یا شب‌ها کابوس می‌بینند. مادران عزیز می‌توانند برای بهبود کیفیت خواب خود طی این دوران، از مصرف کافئین بپرهیزند و در مقابل به اندازه کافی آب بنوشند و روزانه ورزش‌های سبکی همچون پیاده روی را انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی خوابی در بارداری کلیک کنید.

2. تکرر ادرار

با ورود به هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری، جنین وزن بیشتری می‌گیرد و بدیهی است که رحم نیز بزرگ‌تر می‌شود. با بزرگ‌تر شدن رحم، فشار بیشتری به مثانه وارد می‌شود و در نهایت سبب تکرر ادرار می‌گردد. نکته مهمی که زنان باردار باید به آن دقت کنند این است که نباید به دلیل تکرر ادرار، از نوشیدن آب کافی اجتناب نمایند. مصرف آب به اندازه کافی از زایمان زودرس و همینطور دیگر مشکلات گوارشی همچون یبوست جلوگیری می‌کند.

3. سردرد یا سرگیجه

داشتن سردرد و سرگیجه از تجربه‌های مشترک زنان حامله طی هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری می‌باشد. متخصصان فشار خون پایین و همینطور نوسانات هورمونی را دلیل اصلی سردرد و سرگیجه در دوران بارداری‌می‌دانند. بانوان باردار می‌توانند برای جلوگیری از سردرد و یا سرگیجه در طول روز به اندازه کافی از غذاهای سالم و مقوی مصرف نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات در بارداری کلیک کنید.

4. خارش شکم

با بزرگ‌تر شدن جنین در هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری، پوست شکم نیز بیشتر از گذشته کشیده می‌شود. کشیدگی پوست سبب خارش شکم و حتی بروز حساسیت‌هایی در آن می‌گردد. برای بهبود این وضعیت می‌توانید شب‌ها قبل از خواب از همسرتان بخواهید که با یک نرم کننده و یا لوسیون مناسب، پوست شکم‌تان را ماساژ دهد.

5. تجربه دردهای پراکنده در کمر، پا و باسن

با گذشت زمان در هفته بیست و نهم بارداری، فشار وارد شده بر روی بدن مادر نیز بیشتر می‌شود. همین موضوع می‌تواند سبب شود که مادر در ناحیه‌های مختلفی شامل کمر، پا و یا باسن دردهای پراکنده‌ای را تجربه کند.

6. یبوست و بواسیر

جنین با ورود به هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری، فشار بیشتری را به دستگاه گوارش مادر وارد می‌کند. به همین دلیل ممکن است مادر باردار‌دچار یبوست و یا بواسیر شود. البته یبوست‌های طولانی به همراه تاثیرات هورمون‌های بارداری سبب بروز نشانه‌های بواسیر می‌گردد.

بانوان باردار می‌توانند برای جلوگیری از بروز این دسته از مشکلات گوارشی، در طول روز به اندازه کافی آب بنوشند. استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر، میوه‌ها و سبزیجات برگ‌دار نیز می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه یبوست در بارداری کلیک کنید.

7. سندرم پای بی قرار

با ترشح ماده ای به نام دوپامین حالت سندرم پاهای بی قرار در هفته بیست و نهم بارداری رخ می‌دهد. احساس مور مور شدن و حرکت حشره روی پا،تیر کشیدن، سوزن شدن، قلقلک،کشیدن پا و حالت خزیدن از نشانه های سندم پای بی قرار در این هفته است.

8. کاهش سطح آهن

کاهش سطح آهن یکی از علائم هفته بیست و نهم بارداری است. از علل کمبود سطح آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اختلال در جریان خون
  • اختلال عضلانی
  • اعتیاد به الکل
  • کاهش ویتامین ها
  • کمبود مواد معدنی

9. رگ واریسی

رگ های واریسی یکی از علائم در هفته بیستم و نهم بارداری است. فشارهای لگن وتغییرات هورمونی که در بارداری رخ می‌دهد باعث پدیدار شدن رگ های واریسی خواهد شد. با ورزش، جلوگیری از ایستادن و نشستن های طولانی از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

تغییرات جنین در هفته بیست و نهم بارداری

جنین نیز طی هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری تغییرات بسیاری می‌کند؛ به طوری که وزن جنین رو به افزایش است. و اندام‌ها و اعضای داخلی بدن او بیش از هر زمان دیگری شکل یافته است. اما در این میان ریه‌های او برای تکمیل شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.

به همین دلیل هنوز برای خارج از رحم بودن آماده نمی‌باشند. طی این هفته اسکلت جنین نیز قوی‌تر می‌شود و سبب می‌گردد که او ضربات محکم‌تری را به شکم مادر وارد کند. به همین دلیل طی این هفته‌ها شما می‌توانید اولین لگد زدن‌های جنین خود را حس کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تکان خوردن جنین کلیک کنید.

مراقبت‌های پزشکی هفته بیست و نهم بارداری

یکی از عارضه‌هایی که ممکن است طی هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری اتفاق بیفتد، پره اکلامپسی می‌باشد. بنابراین بهتر است در زمان‌های تعیین شده به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما و جنین مورد بررسی قرار گیرد. فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می‌تواند از علت‌های اصلی عارضه پره اکلامپسی باشد.

پزشک طی معایناتی که در جلسات مشخص انجام می‌دهد، می‌تواند از وجود این عارضه مطلع شود. به صورت روزانه پیاده روی داشته باشید و از ایستادن های طولانی مدت بپرهیزید. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

خود مراقبتی طی هفته بیست و نهم بارداری | تغذیه

توصیه پزشکان و متخصصان این است که زنان در سه ماهه سوم بارداری، از کلسیم کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. چرا که با شروع هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری جنین برای شکل‌دهی به استخوان هایش نیازمند کلسیم است. بنابراین بهتر است مادران باردار در رژیم غذایی خود، از منابع حاوی کلسیم همچون لبنیات به اندازه کافی مصرف کنند. از علائم و نشانه‌های بارداری‌ابتلا به یبوست می‌باشد.

به همین دلیل بهتر است بانوان باردار‌در رژیم غذایی خود از منابع حاوی فیبر استفاده کنند. به طور کلی پیروی از یک رژیم غذایی متعادل به رشد سریع مغز و اندام‌های جنین کمک می‌کند. همینطور زنان باردار‌می‌توانند برای کم کردن ورم پا و گرفتگی عضلات، به طور منظم پیاده‌وری داشته باشند و از ایستادن‌های طولانی مدت بپرهیزند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته بیست و نهم بارداری

سعی کنید طی این هفته به علائمی که در خودتان مشاهده می‌کنید، توجه بیشتری داشته باشید. به طور مثال ورم کردن ناگهانی دست و پا، تنگی نفس، رنگ پریدگی و … نیازمند بررسی‌های بیشتر است؛ چراکه می‌تواند نشانه‌ای از آمبولی باشد. همینطور تهوع و استفراغ در هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری‌طبیعی نیست. و در صورتی که این حالت‌ها را مشاهده کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. از دیگر علائمی که نیازمند بررسی‌های بیشتر توسط پزشک می‌باشد؛ به شرح موارد زیر است :

  • سردرد شدید و مداوم
  • درد در قسمت زیر دنده‌ها و شکم
  • ورم ناگهانی در صورت یا دست‌ها
  • اختلالات بینایی
  • انقباضات رحمی
  • لکه بینی و یا خونریزی از واژن
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهایی شبیه به درد دوران قاعدگی
  • تغییر رنگ ترشحات
  • تاری دید
  • جرقه زدن چشم
  • حساسیت به نور
  • از دست دادن بینایی به صورت موقت

سخن پایانی

ممکن است شما در هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری‌استرس و اضطراب‌های بیشتری را نسبت به گذشته احساس کنید. داشتن استرس طی این دوران طبیعی می‌باشد اما استرس بیش از اندازه می‌تواند سبب اختلال در عملکرد روزانه شما می‌شود. برای اینکه خود و جنین‌تان در وضعیت سالمی قرار داشته باشید، بهتر است به سلامت روان خود اهمیت بیشتری دهید.

مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید در این راستا از مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند مشاوره دریافت کنید. و از تکنیک‌های غلبه بر استرس و اضطراب مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته‌ بیست و نهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

افزایش قد و وزن جنین در هفته بیست و نهم بارداری چه میزان است؟

جنین در هفته بیست و نهم بارداری قدی در حدود 37 سانتی‌متر و وزنی در حدود یک کیلوگرم دارد.

برای کاهش استرس و اضطراب در هفته بیست و نهم بارداری چه باید کرد؟

انجام برخی فعالیت‌ها همچون یوگا، مدیتیشن، ریلکسیشن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی می‌تواند از میزان استرس و اضطراب‌های دوران بارداری کم کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته بیست و نهم بارداری | مادر در هفته 29 بارداری