پرش دست و پای نوزاد در خواب | علت پریدن نوزاد

۲ بازديد

پرش دست و پای نوزاد در خواب یا بازتاب یکه خوردن شامل انقباضاتی هستند که جای نگرانی ندارد و حرکاتش طبیعی است. این انقباضات به کودک کمک می‌کند تا حرکات ابتدایی خود را به حرکات هماهنگ تبدیل کند. بازتاب یکه خوردن به دلیل شنیدن صدا، ترس، رویا و … اتفاق می‌افتد. و باعث تکان دست و پای نوزاد می‌شود. بسیاری از محققان این حرکات را به رشد مهارت های حرکتی نوزاد ربط می‌دهند. برای‌جلوگیری از پرش‌دست و پای نوزاد در خواب باید محیط خواب کودک را آرام کنید و نوزاد را از تنش دور سازید.

منبع: پرش دست و پای نوزاد در خواب | علت پریدن نوزاد

پرش دست و پای نوزاد در خواب

پرش دست و پای نوزاد در خواب به دلایل متفاوتی بستگی دارد. بازتاب یکه خوردن به دلیل ترس از صدا و برای دفاع از خود انجام می‌شود. برخی از این پرش ها به دلیل رویا دیدن و انقباضات ماهیچه ای است. محققان بر این باورند که در طول خواب زمانی که نوزاد به خواب REM می‌رود اسپاسم ها و حرکات بی معنی به دلیل رویا است. این تکان ها با رشد حسی حرکتی مرتبط است.

زمانی که کودک در خواب تکان می‌خورد مدارهایی در مغز او که در حال رشد هستند فعال می‌شوند. برخی از محققان بر این باورند که انقباضات نوزاد به رشد مهارت های حرکتی او کمک می‌کند.

بازتاب یکه خوردن

بازتاب یکه خوردن به شکل های گوناگون باقی می‌ماند. به این گونه است که نوزاد با صدای ناگهانی از اطراف دستانش را به سمت بیرون باز می‌کند، انگشتانش را باز می‌کند و پشتش را قوس می‌دهد. نوزاد این حرکت را به منظور محافظت از خودش انجام می‌دهد. بازتاب یکه خوردن از جهاتی به بازتاب مورو شباهت دارد و با تغییر سریع سر یا ضربه به بدن انجام می‌شود.

بازتاب یکه خوردن باعث خم شدن بازوها و ساق می‌شود. این بازتاب به طور طبیعی تا نزدیک به یک سالگی متوقف می‌شود اما با شدت کمتری در طول عمر انجام می‌شود.

علت پرش دست و پای نوزاد در خواب

پرش دست و پای نوزاد در خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسیاری از نوزادان به دلیل شنیدن‌صداهای مختلف و انقباض دست و پاهایشان می‌پرد. در ادامه در رابطه با علت پرش‌دست و پای نوزاد در خواب اشاره کرده ایم.

1. تکان طبیعی نوزاد | پرش دست و پای نوزاد در خواب

یکی از دلایل پرش دست و پای نوزاد در خواب تکان خوردن های طبیعی نوزاد است. حتی نوزاد در بیداری نیز دست و پاهای خود را تکان می‌دهد. در واقع این حرکات عادی است و در بیداری نیز به طور مکرر هرچند کوتاه اتفاق می‌افتد. نوزادان با ترس، آغوش گرفتن و حرکات دست و پای خود را در خواب تکان می‌دهند.

2. بازتاب یکه خوردن

دومین دلیل پرش دست و پای نوزاد در خواب، بازتاب یکه خوردن است. زمانی که نوزادان با صدا غافلگیر می‌شوند، دست و پای خود را تکان می‌دهند و تمام بدن خود را سفت می‌کنند. به همین دلیل دست و پاهایش را باز می‌کند و بازو ها و پاهای خودش را به سمت عقب حرکت می‌دهد. این رفلکس و بازتاب به طور کل چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد.

3. سیستم عصبی نابالغ

سومین علت پرش دست و پای نوزاد در خواب را به سیستم عصبی نابالغ مرتبط می‌کنیم. نوزادان دارای سیستم عصبی نابالغ هستند و مسیر سیگنال از مغز به اعضای بدن هنوز کامل تشکیل نشده است. به همین دلیل حرکات نوزادان شاید تند و سریع به نظر برسد. پرش‌دست و پای نوزاد در خواب پس از گذراندن چند هفته بعد از تولد کمتر می‌شود.

4. کافئین شیر مادر | پرش دست و پای نوزاد در خواب

مادران شیردهی که کافئین مصرف می‌کنند با پرش دست و پای نوزاد در خواب بیشتر مواجه می‌شوند. مصرف زیاد قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی های کافئین دار باعث کافئینی شدن شیر مادر می‌شود. کافئین زیاد در شیر باعث بروز علائم لرزش در نوزاد، به خواب نرفتن و تحریک پذیری می‌شود.

5. حرکات طبیعی نوزاد در خواب

پرش دست و پای نوزاد در خواب با نام میوکلونوس نیز شناخته می‌شود. با حرکات طبیعی و انقباضی نوزاد در خواب رشد حرکتی و رشدی نوزاد تقویت می‌کند.

6. کمبود ویتامین

کاهش سطح سدیم در نوزاد باعث افزایش فعالیت های بدن در او می‌شود. پرش دست و پای نوزاد در خواب به دلیل سطح پایین سدیم در بدن است که باعث تحریک پذیری او می‌شود. اگر کودک عدم تعادل الکترولیتی دارد شاید به مایعات درون وریدی نیاز داشته باشد.

7. قند خون پایین

یکی از علت های پرش دست و پای نوزاد در خواب، قند خون پایین است. از نشانه های قند خون پایین لرزش بدن نوزاد است. زمانی که سطح قند خون نوزاد کاهش می‌یابد، باعث لرزش در دست و پای نوزاد می‌شود.

8. سر و صدای محیط | پرش دست و پای نوزاد در خواب

از اصلی ترین دلایل پرش دست و پای نوزاد در خواب سر و صدای زیاد است. نوزادان نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری نسبت به صدا دارند. این موضوع علاوه بر خواب با بیداری نوزادان نیز همراه است. تقریبا همه صداها توجه نوزادان را به خود جلب می‌کند. و حتی باعث گریه و ترس نوزاد می‌شود. بنابراین با هر صدایی مانند تلویزیون، بوق ماشین، موسیقی و … نوزاد از خواب می‌پرد.

9. احساس ناامنی

پرش دست و پای نوزاد در خواب می‌تواند به دلیل احساس ناامنی نیز باشد. نوزادان به دلیل احساس غریزی که در خواب دارند در خواب دست و پای خود را تکان می‌دهند. و علاقه دارند که کنار والدین خود باشند. بهترین روش برای آرام سازی کودک از این وضعیت بغل کردن نوزاد توسط پدر و مادر است. با این روش نوزاد احساس امنیت می‌کند و دست و پای خود را تکان نمی‌دهد.

10. دندان در آوردن

دردهایی مانند دندان در آوردن از دلایل پرش دست و پای نوزاد در خواب است. نوزادان از 3 ماهگی تا 1 سالگی دندان هایشان در می‌آید و دردی که دارد باعث تکان دست و پای نوزاد می‌شود. برای کاهش درد نوزاد با پزشک مشورت کنید تا داروهای مخصوص نوزادان تجویز کند.

11. هوای اتاق نامناسب

نوزادان نسبت به آب و هوا بسیار حساس هستند. هوای نامناسب اتاق نوزاد را اذیت می‌کند و باعث پرش دست و پای نوزاد در خواب می‌شود. این واکنش اغلب با گریه و فریاد نوزاد نیز همراه است. اتاق بیش از اندازه سرد و گرم باعث این اتفاق خواهد شد.

12. سخت نفس کشیدن

اگر نفس کشیدن کودک در خواب سخت باشد باعث پرش دست و پای نوزاد در خواب می‌شود. اغلب این اتفاق طبیعی است و با سرفه همراه است. در نهایت باعث بیدار شدن نوزاد می‌شود. البته توجه داشته باشید زمانی این امر طبیعی است که نوزاد کمتر از 6 ماه سن داشته باشد. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

13. سرماخوردگی

سرماخوردگی همیشه باعث پرش دست و پای نوزاد در خواب می‌شود. بدن درد و سرفه باعث پرش‌دست و پای نوزاد در خواب می٬شود. این تکان ها با خر خر کردن نوزاد و سرفه همراه است.

14. گرسنگی نوزاد | پرش دست و پای نوزاد در خواب

زمانی که پرش دست و پای نوزاد در خواب نمایان شد باید به گرسنگی نوزاد شک کرد. نوزادان معمولا پس از 3 الی 4 ساعت شیر خوردن احساس گرسنگی می‌کنند. که این گرسنگی ابتدا با پرش دست و پا همراه است. و سپس گریه و بیداری در نوزاد مشاهده می‌شود.

درمان پرش دست و پای نوزاد در خواب

برای درمان و جلوگیری پرش دست و پای نوزاد در خواب باید محیط آرام و با برنامه ای را فراهم کنید. نوزاد را از سر و صدا دور کنید و برای خواب او برنامه منظمی فراهم کنید. زمانی که نوزاد به خواب می‌رود او را در آغوش بگیرید و پس از به خواب رفتن از او جدا شوید.

زمانی که کودک را پس از خوابیدن به تخت می‌برید و نوزاد را به حالت خم داخل تخت قرار می‌دهید، او احساس افتادن می‌کند و حتی اگر به خواب عمیقی رفته باشد از خواب بیدار می‌شود یا عمل پرش دست و پای نوزاد در خواب اتفاق می‌افتد. اگر بازتاب یکه خوردن یا مورو کودک را از خواب مناسب باز می‌دارد بهتر است قبل از خواب او را در آغوش بگیرید و تا جای ممکن به بدن خود نزدیک کنید تا نوزاد آرامش را دریافت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب مورو کلیک کنید.

کلام آخر

پرش دست و پای نوزاد در خواب در اکثر مواقع امر طبیعی است و به دلایل مختلفی این اتفاق رخ می‌دهد. بازتاب یکه خوردن در نوزادان به دلیل محافظت و جلوگیری از ترس اتفاق می‌افتد. نوزادان بازتاب های گوناگونی را تجربه می‌کنند که از بدو تولد برای محافظت آنها بوجود آمده است. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرش‌دست و پای نوزاد در خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: پرش دست و پای نوزاد در خواب | علت پریدن نوزاد

گرفتن ترس نوزاد

۲ بازديد

آیا چیزی راجع به روش گرفتن ترس نوزاد می‌دانید؟ ترس یک واکنش طبیعی است؛ این واکنش از ابتدای تولد در همه ما وجود دارد و باعث می‌شود خودمان را از بسیاری از خطرات دور کنیم. بااین‌حال گاهی هم ممکن است نوزاد شما بی‌دلیل بترسد. در حقیقت او احساس کرده که در شرایط خطرناکی قرار گرفته است. به همین خاطر بیش از همیشه به کمک شما نیاز دارد. اما این کمک‌ها را از چه راهی باید برایش انجام بدهید؟این سؤالی است که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید. با این حال اگر احساس می‌کنید شدت ترس کودک شما بیش از آنی است که بتوانید کودک‌تان را با استفاده از روش‌هایی که در ادامه گفته‌ایم آرام کنید؛ بهتر است هرچه سریع‌تر از مشاوره کودک کمک بگیرید.

منبع: گرفتن ترس نوزاد

پیشگیری از ایجاد اختلال ترس در نوزادان

همان‌طور که گفتیم ترس یک واکنش طبیعی در همه ما است. همه انسان‌ها وقتی احساس می‌کنند در خطر قرار گرفته‌اند می‌ترسند. اما طبیعتاً این خطر در سنین مختلف و باتوجه‌به توانایی هرکدام از ما متفاوت خواهد بود. به همین خاطر است که شاید احساس کنید نوزاد شما از موضوعات ساده‌ای می‌ترسد. اما به‌خاطر داشته باشید که این موضوعات برای خود نوزاد ساده نیستند. بلکه این کم بودن توانایی آن‌ها در دفاع از خود است که باعث می‌شود خیلی چیزها برای او ترسناک به نظر برسند. از جمله مواردی که کودک احساس می‌کند ممکن است از آن‌ها آسیب ببیند به شرح زیر است. برای گرفتن ترس نوزاد به عوامل زیر توجه کنید.

  • صدای بلند
  • اشیا بزرگ
  • افراد غریبه
  • جدا شدن از نزدیکان و به‌خصوص مادر
  • تغییر در محیط آشنای خانه

نشانه‌های ترس در نوزادان

گریه مهم‌ترین و بارزترین نشانه ترس است. کودکان از این طریق می‌خواهند والدین خود را خبر کنند و به آن‌ها بگویند که توی دردسر افتاده‌اند. به همین خاطر یکی از توصیه‌هایی که به والدین می‌شود این است که نسبت به گریه‌های فرزندتان بی‌توجه نباشید.

اما ترس نوزاد به‌غیراز گریه کردن نشانه‌های دیگری نیز دارد. برای مثال در ترس‌های شدید معمولاً رنگ صورت نوزاد سفید می‌شود؛ گاهی اوقات ممکن است تنفس آنها برای چند ثانیه قطع بشود. جمع‌کردن دست‌وپا، نگاه‌هایی که مثل همیشه نیستند، از خواب پریدن یا حتی استفراغ می‌توانند از نشانه‌های ترس باشند.

از بین بردن ترس نوزاد در خواب

بسیاری از پدر و مادرها این تجربه را دارند که نوزادشان شب‌ها با گریه از خواب بیدار می‌شود. شب بیدارشدن نوزاد می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد اما یکی از دلایل اصلی آن نیز ترسیدن نوزاد است. تاریکی شب می‌تواند یکی از دلایلی باشد که احساس ترس فرزند شما را چندبرابر می‌کند. آن‌ها با گریه کردن می‌خواهند از این موضوع مطمئن بشوند که مادر در کنارشان حضور دارد.

به همین خاطر است که مشاورین توصیه می‌کنند در ماه‌های اول پس از تولد نوزاد را پیش خودتان بخوابانید و اجازه بدهید او احساس امنیت داشته باشد. چیدن چند بالشت در اطراف نوزاد یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کودک احساس نکند محیط اطرافش خالی است و این باعث کم‌شدن ترس وی خواهد شد.

عوارض عدم درمان ترس نوزاد

بسیاری از پدر و مادرها ترس‌های فرزندشان را جدی نمی‌گیرند و اقدامی برای گرفتن ترس نوزاد نمی کنند. شاید خیلی از ما فکر می‌کنیم ترس‌ها بخش عادی از جریان زندگی هستند و دیر یا زود از بین خواهند رفت. واقعیت این است که بله؛ ترس‌ها مرحله طبیعی از رشد هستند؛ اما این‌گونه نیست که بی‌توجهی به آن‌ها هیچ عارضه‌ای برای فرزند شما نداشته باشد. به همین خاطر اگر فرزند شما از یک موضوع خاص می‌ترسد یا شدت ترس‌های او زیاد است بهتر است حتماً این موضوع را پیگیری کنید.

کودکان به‌خصوص در اولین سال زندگی به دنبال یافتن امنیت هستند. امنیت موضوعی است که دقیقاً در مقابل ترس قرار دارد. به همین خاطر اگر فرزند شما درگیر ترس باشد در احساس امنیت او اختلال ایجاد می‌شود. این اختلال می‌تواند حتی تا بزرگسالی نیز همراه کودک باقی بماند.

کسانی که این ترس را تا بزرگسالی همراه خود دارند معمولاً احساس می‌کنند که جهان جای امنی برای زندگی نیست و در روابط بین‌فردی و صمیمی خود نیز دچار مشکل می‌شوند. به‌علاوه ممکن است ترس از یک موضوع خاص از زمانی نوزادی شروع شود و تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. اگرچه احتمال فوبی‌هایی که از سنین نوزادی شروع می‌شوند، بسیار کم است بااین‌حال به‌طورقطع نمی‌توان گفت که فوبی‌ها از نوزادی به سنین دیگر ادامه پیدا نمی‌کنند.

راه های گرفتن و از بین بردن ترس نوزاد

همان‌طور که گفتیم احساس امنیت مهم‌ترین نیاز کودک است. به همین خاطر بهترین واکنشی که می‌توانید در مقابل ترس نوزاد انجام بدهید این است که به او احساس آرامش و امنیت بدهید. برای گرفتن ترس نوزاد او را در آغوش بگیرید؛ ببوسید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید. سعی کنید با استفاده از جملاتی مثل اینکه (من کنارت هستم)، (اجازه نمی‌دهم چیزی به تو آسیب بزند) یا سایر جملاتی که احساس آرامش را در فرزند شما زنده می‌کند، حس امنیت را در او ایجاد کنید که حمایت شما را در کنار خودش دارد.

از دیگر راهکارهایی که می‌توانید امتحان کنید این است که تا جای ممکن محیط اطراف کودک را آرام و امن نگه دارید. اگر احساس می‌کنید چیزی در خانه هست که این آرامش را به هم می‌زند بهتر است آن را از دید فرزندتان پنهان کنید.

1- گرفتن ترس نوزاد با دادن شیر

نوزاد هنوز درک کاملی از مسائل پیرامون خود ندارد. سینه مادر اولین تجربه نوزاد از محیط اوست. پس وقتی او احساس گرسنگی می کند و شما به موقع او را در آغوش می گیرید و شیر می دهید، او متوجه می شود که مادر برای مراقبت و سیر کردن او حضور دارد. نوزاد احساس امنیت می کند. در هر زمانی که دچار ترس شد؛ برای گرفتن ترس نوزاد کافی است او را بغل کنید و این احساس امنیت اولیه را در او زنده کنید.

2- نوزاد را در آغوش بگیرید

برای گرفتن ترس نوزاد اولین اقدام شما بغل کردن او باید باشد. نوزاد از دوران جنین با بو، صدا و گرمای بدن مادر انس می گیرد. جالب است بدانید که نوزاد حتی پدر خود را نیز با صدایش می شناسد. پس او را در آغوش بگیرید و با کمی نوازش او را آرام کنید.

3- گرفتن ترس نوزاد با ایجاد آرامش در محیط

صداهای ناگهانی و زیاد محیط نوزاد را می ترساند. پس برای گرفتن ترس نوزاد را از محیط شلوغ و پر سر و صدا خارج کنید. نوزاد شما برای آرام گرفتن نیاز به زمان دارد. پس صبور باشید.

4- جلوی نوزاد جر و بحث نکنید

شاید فکر کنید که نوزاد متوجه دعوا و کلکل های والدین و اطرافیان نمی شود. بله شاید او معنای حرف ها را کامل درک نکند. اما تنش و احساس والدین را به خوبی درک می کند. پس برای گرفتن ترس نوزاد هرگز در مجاورت او دعوا نکنید.

5- برای گرفتن ترس نوزاد حضور داشته باشید

نبود والدین و غیبت های طولانی مدت موجب عدم اطمینان نوزاد می شود. شما موظف به رسیدگی و حضور در کنار نوزاد تان هستید. قبل از تلاش برای گرفتن ترس نوزاد باید نقش شما در نظر نوزاد مشخص شده باشد. به همین دلیل است که بیشتر نوزادان در آغوش مادر آرامش می گیرند. چرا که بیشترین زمان را با او می گذرانند.

چه زمانی برای گرفتن ترس در نوزاد باید از مشاور کمک بگیریم؟

همان‌طور که گفتیم ترس‌ها می‌توانند عوارض بسیاری داشته باشند. اگرچه در اکثر مواقع جای نگرانی نیست و دیر یا زود ترس فرزند شما از بین می‌رود؛ اما اگر احساس می‌کنید ترس‌ها یکی از نشانه‌های زیر یا هر نشانه غیرعادی دیگری دارد بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کودک کمک بگیرید:

  • شدت ترس بیش از چیزی است که انتظار آن را داشته باشید.
  • با در آغوش گرفتن نوزاد نیز ترس او آرام نمی‌شود.
  • کودک هر بار به جز گریه کردن نشانه‌هایی مانند قطع تنفس یا استفراغ را نشان می‌دهد.
  • ترس‌ها برای مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند و از بین نمی‌روند.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن ترس نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید

سؤالات متداول

چطور باید با ترس نوزاد برخورد کرد؟

بهتر است کودک را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید و احساس آرامش و امنیت را در کودک ایجاد کنید.

چه زمانی برای ترس کودک باید به روان‌شناس مراجعه کرد؟

اگر ترس کودک شدید است و با استفاده از راهکارهایی مثل بغل کردن آرام نمی‌شود بهتر است از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: گرفتن ترس نوزاد

تست تریاک

۴ بازديد

تست تریاک از مهم‌ترین و شایع‌تر ین تست‌های قبل ازدواج و استخدام در مراکز عمومی است. تریاک یکی از قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین مواد مخدری است که عمدتاً توسط افراد مصرف می‌شود. اصلی ترین ماده شیمیایی که در تریاک وجود دارد مورفین است و 11 تا 16 درصد تریاک را ماده مورفین تشکیل می‌دهد.

منبع: تست تریاک

مصرف طولانی مدت این ماده منجر به ایجاد مقاومت در بدن و در نتیجه اعتیاد می‌شود. از آنجایی که مصرف تریاک در جامعه شیوع نسبتاً بالایی دارد، بسیاری افراد برای انجام فعالیت‌هایی نظییر ازدواج، استخدام و… نیاز به انجام تست عدم اعتیاد دارند. اگر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری در ارتباط با تست تریاک دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم.

تست تریاک

ماده اصلی تریاک مورفین است که خاصیت تسکین دهی دارد. این ماده در تمام آزمایش‌ها و تست‌های اعتیاد قابل تشخیص است. به طور کلی آزمایش تشخیص اعتیاد چه ماده تریاک باشد یا هر ماده دیگری باید توسط یک پزشک یا متخصصین بهداشت روان انجام شود. در سال‌های اخیر علاوه بر روش‌های سنتی تشخیص مواد، ارزیابی‌های روانی هم انجام می‌شود. در نتیجه یک تشخیص کامل برای تست اعتیاد که می‌تواند اعتیاد به تریاک باشد یا ماده دیگر، توسط چندین متخصص از جمله پزشک، روان‌پزشک و یا روان‌شناس انجام می‌شود.

تفاوت تست تریاک با سایر تست‌های اعتیاد

اولین نکته‌ای که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که آیا تفاوتی بین تست تریاک و سایر مواد مخدر وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت به دلیل وجود میزان نسبتاً بالای ماده مورفین در تریاک تمام آزمایش‌هایی که برای تشخیص مورفین به کار می‌روند قابلیت تشخیص تریاک را هم دارند. در واقع تمام مواد هم خانواده تریاک مانند شیره، هرویین، کراک، مورفین و حتی کدئین را می‌توان به یک صورت تشخیص داد. درحالی که برای تشخیص سایر مواد مخدر مانند آمفتامین‌ها، شیشه، حشیش، گل و… آزمایشات متفاوتی نسبت به تریاک و مواد هم خانواده آن انجام می‌شود.

تست تریاک چه چیزی را می‌سنجد؟

تریاک یکی از قدیمی‌ترین انواع مخدرها است. آنچه در تریاک و تمام مشتقات آن باعث احساس آرامش و لذت می‌شود ماده‌ای به نام مورفین است. به همین خاطر تقریباً تمامی تست‌های تریاک وجود مورفین را در بدن بررسی می‌کنند. در نتیجه با استفاده از این تست شما می‌توانید علاوه بر خود تریاک، اعتیاد به مخدرهایی مثل شیره، هروئین، کراک و سایر مشتقات تریاک را نیز بررسی کنید. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که شما اگر از هر نوع تست اعتیادی استفاده کنید اعتیاد به تریاک را تشخیص خواهد داد. اما این قانون برای سایر مواد مخدر صدق نمی‌کند. شما برای تشخیص اعتیاد به آمفتامین‌هایی مثل شیشه باید از تست‌های خاصی استفاده کنید.

انواع تست مصرف تریاک

قدیمی‌ترین و شایع‌ترین روش‌هایی که برای تست تریاک استفاده می‌شود از راه آزمایش خون و ادرار است. همچنین جدیدا روش‌هایی به وجود آمده که نسبت به آزمایش خون و ادرار شیوع کمتری دارد اما در شرایط خاصی از این روش‌ استفاده می‌شود که عبارت‌اند از آزمایش بزاق، عرق و آزمایش نمونه مو. با این حال با توجه به این که پاسخ تست آزمایش خون و بزاق به دلیل اینکه تنها پس از چند ساعت مصرف تریاک اعتبار دارند، معمولاً کمتر استفاده می‌شوند.

از آنجایی که اثر مصرف تریاک تا چند روز در ادرار باقی می‌ماند معمول‌ترین تست تشخیص اعتیاد، استفاده از نمونه ادرار است. مواد هم خانواده تریاک مانند هرویین، مورفین و متادون معمولا 2 تا 10 روز در ادرار قابل تشخص هستند. با این حال دقت آزمایش همیشه به صورت 100 درصد صحیح نیست. دقیق ترین روش تست تریاک استفاده از نمونه مو است، اما با توجه به گران بودن این تست، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی نمونه ادرار

متداول‌ترین روش برای تست اعتیاد به تریاک بررسی نمونه ادرار است. تست تریاک از طریق نمونه ادرار موادی که پس از تجزیه تریاک از بدن دفع می‌شوند را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمایش معمولاً توسط تست‌های نواری یا کروماتوگرافی انجام می‌شود؛ و به خاطر سرعت بالایی که در جواب‌دهی دارد و هزینه نسبتاً پایین بیشتر از سایر روش‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. باتوجه‌به عواملی مانند میزان مصرف، مدت مصرف، وزن و … تست ادرار قادر است استفاده از تریاک را در 2 تا 6 روز گذشته نشان بدهد.

آزمایش خون

یکی دیگر از روش‌های تست تریاک آزمایش خون است. این روش نسبت به بررسی نمونه ادرار، زمان و هزینه بیشتری می‌برد. به‌علاوه با استفاده از آزمایش خون، مصرف مواد را حداکثر تا 3 روز پس از استفاده می‌توانیم ردیابی کنیم. به همین خاطر اگرچه آزمایش خون نسبت به ادرار دقت بیشتری دارد بااین‌حال کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بررسی نمونه مو

اگر به دنبال یک روش قطعی برای تشخیص اعتیاد به تریاک هستید بهتر است از نمونه مو استفاده کنید. در این روش شما می‌توانید استفاده از تریاک را حتی تا 6 ماه قبل مورد بررسی قرار دهید. به‌علاوه متخصصین معتقدند که بررسی نمونه مو دقت بسیار بالایی دارد. بااین‌حال به این خاطر که این روش نیاز به تجهیزات مخصوصی داشته و استفاده از آن هزینه بالایی دارد معمولاً کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نحوه منفی شدن تست اعتیاد به تریاک

باتوجه به نقش کلیدی اعتیاد در سلامت جسم و روان، شاید اولین فکری که به ذهن بسیاری از افراد معتاد خطور می‌کند منفی کردن پاسخ تست اعتیاد است. منفی کردن پاسخ تست تریاک و به طور کلی هر ماده مخدری به راحتی و سادگی قابل انجام نیست. یکی از شایع‌ترین روش‌هایی که برخی افراد از آن استفاده می‌کنند قطع مصرف ماده مخدر در یک دوره چند روزه است. همانطور که گفته شد مواد هم خانواده تریاک به طور میانگین 2 تا 10 روز در بدن باقی می‌مانند.

با این حال مهم‌ترین عاملی که برای ماندگاری مواد در بدن وجود دارد، میزان مصرف ماده تریاک است. به عنوان مثال ممکن است برای شخصی که به صورت تفننی مصرف می‌کند سه روز و برای شخصی که سالیان سال اعتیاد داشته این عدد به 10 روز برسد. پس یکی از روش‌های منفی کردن پاسخ تست تریاک که به راحتی هم امکان پذیر نیست، عدم مصرف موقت ماده مخدر تریاک است.

بهترین راه برای منفی کردن پاسخ تست اعتیاد بیرون ریختن این مواد از بدن است، اما همانطور که می‌دانید انجام این کار به سادگی و راحتی قابل انجام نیست. با این‌حال روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این امر موثر واقع شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوشیدن زیاد آب و رقیق کردن نمونه آزمایش

2. مصرف داروهای جایگزین

3. ورزش کردن

4. تعویض نمونه آزمایش

5. تغییر PH نمونه ( به وسیله افزودن موادی مانند بزاق، منی، اشک، آبلیمو، ناخن، خون و یا سایر مواردی که PH خون را تغییر می‌دهد)

آیا مصرف دارو های دیگر می تواند نتیجه تست اعتیاد به تریاک را مثبت کند

به طور کلی می توان گفت بله این احتمال وجود دارد. برخی از دارو های مسکن و همچنین دارو های کدئین دار در نتیجه تست اعتیاد به تریاک تاثیر دارد. پس اگر تحت نظر پزشک در حال مصرف داروی خاصی هستید بهتر است با پزشکان قبل از انجام تست اعتیاد به تریاک مشورت کنید.

نتیجه مثبت تست تریاک و برخورد اطرافیان

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای خانواده‌ها پیش می‌آید راجع به برخورد با فرد معتاد است. وقتی تست اعتیاد یک نفر مثبت شد باید با او چطور برخورد کنیم؟ در بیشتر مواقع این موضوع آن‌قدر ذهن شما را به هم می‌ریزد که احتمالاً دست به رفتارهای پرخاشگرانه بر علیه فرد می‌زنید. اما به خاطر داشته باشید که این رفتار شما تنها باعث می‌شود که بیمار بیشتر و بیشتر به سراغ استفاده از مخدرها برود. تحقیقات نشان داده که هرچقدر برخورد شما با بیمار معتاد حمایتی‌تر باشد احتمال ترک کردن اعتیاد نیز بیشتر خواهد بود.

تست تریاک و اهمیت مشاوره

اعتیاد یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای یک فرد یا خانواده پیش بیاید. این بیماری پیامدهای منفی اجتماعی، خانوادگی و مالی بسیاری را به همراه دارد. بااین‌حال همان‌طور که دیدید راه‌هایی برای منفی کردن تست اعتیاد وجود دارد. به همین خاطر است که متخصصین معتقدند بهترین راه مبارزه با اعتیاد کمک‌گرفتن از مشاورین است. مشاورین در زمینه اعتیاد می‌توانند از راه‌های زیر به شما کمک کنند.

پیشگیری

اولین و بهترین راه این است که شما پیشگیری از درگیری با اعتیاد را آموزش ببینید. مشاورین با آگاهی دادن راجع به مخدرهای مختلف و همین‌طور آموزش مهارت‌هایی مثل مدیریت هیجان یا قدرت نه گفتن، به شما کمک می‌کنند تا از درگیرشدن با اعتیاد پیشگیری کنید.

شناسایی نشانه‌های اعتیاد به تریاک

دیدید که راه‌های مختلفی برای منفی کردن تست اعتیاد وجود دارد. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم اعتیاد به تریاک را در فرد شناسایی کنیم؟ یکی از بهترین روش‌ها در این زمان کمک‌گرفتن از مشاور متخصص است. اعتیاد به تریاک نشانه‌هایی را در رفتار فرد از خودش باقی می‌گذارد. روان‌شناسان با بررسی این ویژگی‌ها می‌توانند استفاده از تریاک را در فرد شناسایی کنند.

مثبت شدن تست تریاک و روش‌های درمانی

جلسات روان‌شناسی یا بازپروری یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان اعتیاد هستند. در این جلسات به بیمار کمک می‌شود که در مقابل وسوسه استفاده از تریاک مقاومت کند.

خانواده‌درمانی

یکی از کارهای مشاورین این است که با خانواده بیماران درگیر با اعتیاد صحبت می‌کنند. آنها جلسات آموزشی راجع به نحوه برقراری ارتباط با بیمار را برای خانواده‌ها برگزار می‌کنند. این کار می‌تواند شرایط روحی خانواده و همین‌طور فرد معتاد را به‌مراتب بهتر از قبل کند.

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا با یک بار مصرف کردن تریاک به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم؟

مصرف مواد مخدر چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت تاثیرات مختلفی بر روان و جسم انسان می‌گذارند، به طوریکه حتی با یک بار مصرف مواد تغییراتی در مغز و بدن انسان صورت می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده آن هست که حتی یک بار مصرف مواد مخدر می‌تواند بر بدن و مغز انسان تاثیر منفی بگذارد.

آیا می‌توان پاسخ آزمایش تریاک را منفی کرد؟

بله راهکارهای متعددی وجود دارد که افراد به وسیله آن‌ها پاسخ تست اعتیاد خود را منفی می‌کنند. از این روش‌ها می‌توان به تعویض نمونه، جایگزین کردن دارو، رقیق کردن ادرار و غیره اشاره کرد. اما با اقدامات سختگیرانه ازمایشگاه ها این روش ها نتیجه بخش نیست، پس اگر مجبور به آزمایش هستید حتما برای ترک تریاک اقدام کنید.

اگر پس از منفی بودن تست نیز همچنان به فرد مشکوک بودیم چه باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید که فرد با استفاده از روش‌هایی تست اعتیاد خود را منفی کرده، به یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد مراجعه نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تست تریاک

هفته سی و هفتم بارداری

۴ بازديد

هفته سی و هفتم بارداری با شور و شوق فراوانی برای مادر همراه است. چراکه طی این هفته جنین برای تولد به قسمت پایین رحم حرکت کرده است و درون لگن قرار گرفته است. همراه با تغییر وضعیت جنین داخل رحم، مادر نیز می‌تواند تغییرات شکم خود را به سمت پایین و سبک شدن سر دلش را احساس کند.

منبع: هفته سی و هفتم بارداری

این علائم طی این هفته طبیعی است و به معنای زایمان نیست و در صورتی که شرایط به خوبی پیش برود و مادر زایمان زودرس را تجربه نکند؛ تا موعد اصلی زایمان دو تا سه هفته دیگر فرصت باقی است. در ادامه به علائم مادر و تغییرات جنین در هفته سی و هفتم بارداری می‌پردازیم.

هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری حدود 34 سانتی متر است و وزن 3 کیلوگرمی دارد. بیش از نیمی از نوزادان در این ماه به دنیا می‌آیند. فضای حرکتی برای کودک وجود ندارد. و خبری از لگد زدن های نوزاد نیست. کودک در این هفته حرکات کششی دارد و در حال غلت خوردن است. کودک در هفته سی و هفتم با کمک مایع آمنیوتیک دم و بازدم را تمرین می‌کند. نوزاد مکیدن انگشت و پلک زدن را تمرین می‌کند و حرکت می‌کند. دور سر کودک به اندازه دور سینه خودش است. و چربی های نوزاد باعث گودی در شانه ها، چین و چروک، آرنج، مچ دست و گردن می‌شود.

علائم مادر در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری مادر و جنین بیش از گذشته برای زایمان آماده هستند به همین دلیل علائمی طی این هفته دیده می‌شود که شاید مادران باردار آن را با علائم زایمان اشتباه بگیرند. به همین دلیل شناخت آن‌ها می‌تواند بانوان باردار را از یک سردرگمی خارج کند. در ادامه به علائم مادر در هفته سی وهفتم‌بارداری پرداخته‌ایم.

1.لکه بینی

برخی از بانوان باردار با ورود به هفته سی و هفتم بارداری لکه بینی دارند. اگر لکه بینی در این هفته به بیش از چند قطره خون افزایش پیدا کند؛ می‌تواند به دلیل قطع شدن جفت باشد. بنابراین توصیه می‌شود با قرار گیری در چنین شرایطی سریعا به پزشک مراجعه شود. لازم است اشاره کنیم لکه بینی در حد کم در این هفته طبیعی می‌باشد و داشتن رابطه جنسی نیز باعث نازک شدن گردنه رحم و تشدید آن می‌گردد.

2.فشار به ناحیه لگن در هفته سی و هفتم بارداری

طبیعی است که با ورود به ماه آخر بارداری و هفته سی و هفتم بارداری، جنین در قسمت پایین‌تری از رحم قرار بگیرد. پایین آمدن جنین سبب ایجاد دردهایی در قسمت لگن و زیرشکم مادر می‌شود. البته طی این هفته علاوه بر احساس فشار بر روی لگن، مثانه نیز بیشتر از گذشته تحت فشار است؛ به همین دلیل تکرر ادرار نیز طبیعی است.

3.درد واژن

درد واژن یکی از علائم مادر در هفته سی و هفتم بارداری است. برای نگهداری رحم در گودی شکم، رباطی به نام رباط گرد در بدن زنان وجود دارد. با پایین آمدن جنین و نزدیک شدن آن به دهانه رحم، فشار بیشتری به رباط گرد وارد می‌شود و سبب ایجاد درد می‌گردد. درد ایجاد شده در قسمت رباط گرد در برخی از خانم‌ها در قسمت آپاندیس و در برخی دیگر در قسمت پایین شکم و حتی واژن احساس می‌شود. در صورتی که این درد همراه با ضعف، حالت تهوع، سرگیجه، خونریزی و … همراه باشد؛ مراجعه به پزشک الزامی است.

4.سوزش معده و یبوست

طی هفته‌های آخر بارداری و هفته سی و هفتم بارداری، فشار وارد شده به دستگاه گوارش ادامه پیدا می‌کند. و حتی ممکن است بیشتر نیز شود. به همین دلیل داشتن سوزش معده و یا یبوست طی این هفته‌ها طبیعی است.

5.ترک‌های پوستی

اغلب زنان در هفته سی و هفتم بارداری، متوجه ترک‌های جدید بر روی پوست خود و در قسمت‌های مختلف بدنشان می‌شوند. برای اینکه بتوانید تا حد زیادی این ترک‌ها را بهبود ببخشید و آن‌ها را از بین ببرید از روغن‌های بدن و مرطوب کننده استفاده کنید. البته لازم است اشاره کنیم که نوشیدن آب کافی نیز در این زمینه موثر است.

6.نفخ در هفته سی و هفتم بارداری

افزایش و فعالیت هورمون‌های بارداری همچون پروژسترون باعث ایجاد نفخ در هفته سی و هفتم بارداری می‌شود. برای اینکه بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید؛ سعی کنید به آرامی غذا بخورید.

7.تغییرات سینه

از دیگر علائم مادران باردار در هفته سی و هفتم بارداری، تغییرات در اندازه سینه است. ضمن افزایش سایز سینه، نوک سینه‌ها نیز برجسته‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و برای شیردهی به نوزاد تازه متولد شده، آماده است.

ممکن است بانوان باردار طی هفته سی و هفتم بارداری ترشحات سینه را نیز تجربه کنند که برای جلوگیری از ظاهر و احساس ناخوشایند آن می‌توانند از سوتین‌های شیردهی و یا پدهای بهداشتی استفاه نمایند.

8.مشاهده علائم زایمان زودرس

برخی از زنان باردار ممکن است طی هفته سی و هفتم بارداری، برخی علائم شامل پاره شدن کیسه آب، انقباضات رحمی منظم و طولانی، خونریزی، حالت تهوع، اسهال و … را تجربه کنند که علائم زایمان زودرس است و بهتر است سریعا توسط پزشک معاینه شوند.

زایمان کردن طی هفته سی و هفتم بارداری خطرناک نمی‌باشد اما زایمان کردن پس از دو تا سه هفته دیگر می‌تواند هر گونه خطرات احتمالی را کاهش دهد.

9.مشکلات خواب

از مشکلات رایجی که میان بانوان باردار در هفته سی و هفتم بارداری وجود دارد، مشکلات مربوط به خواب می‌باشد. انجام تمرینات کششی مناسب در طول روز، ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی و کاهش مصرف کافئین می‌تواند به بهبود کیفیت خواب مادر کمک کند.

10.افزایش انقباضات رحم

طبیعی است که در هفته سی و هفتم بارداری مادر انقباضات رحمی را تجربه کند. البته این انقباض‌ها به معنای به دنیا آمدن جنین نیست. چراکه با تغییر وضعیت از بین می‌رود. پایدار ماندن دردهای ناشی از انقباضات رحمی در شکم و زیر آن به معنای فرارسیدن زمان زایمان است.

11. تغییرات تکان های جنین

در هفته سی و هفتم باردار، فضا برای تکان های جنین محدود است. جنین فعالیتش نسبت به ماه های گذشته کمتر است اما همچنان به چرخیدن ادامه می‌دهد. در این هفته جنین ساعت خواب طولانی دارد و زمان زیادی برای استراحت خواهید داشت.

12. فراموشی مادر

در هفته سی و هفتم بارداری ماردان فراموش کار می‌شوند. نگران نباشید فراموشی یکی از علائم مادران در این هفته است. با یادداشت فعالیت های خود کارهایتان را فراموش نکنید.

معاینات در هفته سی و هفتم بارداری

هفته سی و هفتم بارداری معاینات مخصوص به خود را دارد. در این هفته دهانه رحم معاینه می‌شود تا اندازه لازم برای تولد نوزاد مشخص شود. دهانه رحم باید 10 سانتی متر باز شده باشد تا نوزاد به صورت طبیعی به دنیا بیاید. هرچه جنین پایین تر باشد زایمان راحت تر صورت می‌گیرد. آزمایشات غربالگری در این هفته ها باعث تشخیص بیماری هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری، عفونت جفت و سپسیس می‌شود. در این هفته نوع زایمان برای مادران مشخص می‌شود. در هفته سی و هفتم بارداری متخصص به بررسی معاینات زیر می‌پردازد.

  • کنترل وزن
  • اندازه گیری فشار خون
  • معاینه ورم پا
  • شنود ضربان قلب کودک
  • آزمایشات خون بارداری
  • نمونه ادرار

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری رشد جنین متوقف می‌شود و آماده برای تولد است. اما متخصصان معتقدند که زایمان در این هفته زودرس می‌باشد و مغز، کبد و ریه‌های کودک به تکامل بیشتری نیاز دارند.

جنین در هفته سی و هفتم بارداری با مکیدن انگشتان دست و پای خود، برای شیر خوردن پس از تولد خود را آماده می‌کند. قد او تا بیش از 49 سانتی‌‌متر و وزنش تا بیش از دو کیلو و نهصد گرم افزایش پیدا کرده است اما وزن‌گیری او برای ذخیره چربی همچنان ادامه دارد.

بایدهای هفته سی و هفتم بارداری

داشتن اسهال در هفته‌ها و روزهای پایانی بارداری طبیعی است. تا روده‌ها از هر گونه مواد زائد خالی شده و زایمان راحت‌تر انجام شود. در صورتی که اسهال طولانی را تجربه می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. در هفته سی و هفتم بارداری به رعایت بهداشت توجه بیشتری داشته باشید؛ چراکه ایجاد هر گونه عفونت در دوران بارداری باعث ایجاد اختلال در زایمان طبیعی و سزارین می‌گردد.

می‌توانید طی هفته سی و هفتم بارداری در زمان‌هایی که استراحت می‌کنید، ناحیه پرینه که بافت نرمی بین واژن و مقعد می‌باشد را نیز ماساژ دهید. درد زایمان سبب ایجاد فشار زیادی در ناحیه پرینه و درد در این قسمت می‌شود. ماساژ آن در هفته‌های قبل از زایمان باعث کاهش احتمال پارگی آن در زمان زایمان می‌گردد.

نبایدهای هفته سی و هفتم بارداری

بانوان باردار باید در نظر داشته باشند که تنها تعداد محدودی از جنین‌ها در زمان تعیین شده به دنیا می‌آیند و احتمال دارد زایمان زودتر و یا حتی دیرتر از تاریخی که تخمین زده شده است، انجام شود. بنابراین باید مادر خود را برای قرار گرفتن در هر موقعیتی آماده کند. با اینکه تکرر ادرار طی هفته سی و هفتم بارداری افزایش پیدا می‌کند، اما مادر نباید مصرف آب خود را کاهش دهد و باید روزانه حداقل بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشد.

زایمان در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری باید منتظر زایمان شد. زایمان به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول علائم نشان از زمان زایمان است. دسته دوم علائمی است که بیانگر زایمان زودرس است. زایمان در این هفته خطرناک نیست و اما زایمان تا دو هفته دیگر خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد. در این هفته اگر علائم زیر را داشتید یعنی آماده برای زایمان هستید.

  • کمر درد شدید
  • اسهال
  • لکه بینی
  • حالت تهوع
  • پاره شدن کیسه آب
  • انقباضات منظم و دردناک

تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

  • در هفته سی و هفتم بارداری روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.
  • مصرف پروتئین مانند لبنیات، مرغ، حبوبات، گوشت قرمز و آجیل را فراموش نکنید.
  • مواد مغذی مانند سبزی و میوه مصرف کنید.
  • برای رشد استخوان های جنین کلسیم و پتاسیم مصرف کنید.
  • امگا 3 مانند میگو، ماهی، دانه چیا، دانه کتان، لوبیا قرمز و گردو مصرف کنید.

سخن آخر

بسیاری از زنان باردار به دلیل علائمی که تجربه می‌کنند دچار ترس از دست دادن فرزند و سقط جنین می‌شوند. همین افکار منفی سبب بروز تنش‌های روانی و استرس در آن‌ها می‌شود. اولین شرط برای گذراندن موفقیت آمیز دوران بارداری، نداشتن استرس و حفظ آرامش در تمامی زمان‌ها است. در صورتی که احساس می‌کنید در هفته سی و هفتم بارداری به مشاوره افراد متخصص نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره نی نی مایند در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و هفتم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علائم زایمان زودرس در هفته سی و هفتم بارداری شامل چه مواردی است؟

انقباضات طولانی و دردناک رحمی، ترشحات بسیار رقیق و آبکی واژن، کمر درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و … از علائم زایمان زودرس می‌باشد.

دلیل اسهال شدن مادران باردار در هفته سی و هفتم بارداری چه می‌باشد؟

بسیاری از زنان با نزدیک شدن به زمان زایمان دچار اسهال می‌شوند. دلیل این موضوع تغییرات هورمونی در بدن مادر است که روده‌ها را تحریک می‌کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته سی و هفتم بارداری

آموزش پس انداز به کودکان | معرفی پول به کودک

۳ بازديد

آموزش پس انداز به کودکان از جمله مواردی است که باید از سوی والدین به آن پرداخته شود. در واقع مدیریت مالی موضوعی است که یادگیری آن باید از زمان کودکی اتفاق بیافتد تا افراد در آینده توانایی مدیریت مالی و تامین رفاه خود و خانواده‌شان را داشته باشند. شخصیت انسان جنبه‌های گوناگونی دارد که در محیط خانواده و متناسب با تربیت آن‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد؛ بنابراین اینکه یک فرد از مهارت‌های مالی برخوردار باشد یا نه، تا حد زیادی به آموزش‌های والدین در دوران کودکی او وابسته است.

منبع: آموزش پس انداز به کودکان | معرفی پول به کودک

آموزش پس انداز به کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟

کودکان از سن سه سالگی توانایی درک کوچک‌ترین مسائل مالی را دارند و می‌توانند رابطه میان پول و خرید را درک کنند. وقتی آن‌ها وارد مهد کودک و پیش دبستانی می‌شوند و اعداد و ارقام را یاد می‌گیرند، می‌توانند بشمارند و به این موضوع پی می‌برند که برای داشتن پول بیشتر باید پول‌هایشان را جمع کنند.

بنابراین سن شش و یا هفت سالگی که کودک توانایی درک اعداد و ارقام را دارد؛ بهترین سن برای شروع آموزش پس انداز کردن به او است. البته آموزش پس انداز به کودکان می تواند قبل از ورود او به مدرسه و همراه با درک اعداد صورت بگیرد. اینکه کودک در این سن یاد بگیرد که برای خریدن وسایل مورد نیازش باید پول‌هایش را پس انداز کند؛ کم کم تبدیل به یک سبک زندگی برای او می‌شود و در وجود و شخصیتش نهادینه می‌گردد.

در واقع لزوم آموزش پس انداز به کودکان ، یادگیری مدیریت مسائل مالی و استفاده از آن در سنین بزرگسالی است.

آموزش پس انداز کردن حین دادن پول توجیبی به کودکان

فرزندان تا حد زیادی الگوی رفتاری مشابه با والدین خود را دارند. به همین دلیل بسیاری از والدین بر این باورند که اگر خودشان پس انداز کنند، فرزندشان هم از آن‌ها یاد می‌گیرد. این موضوع غلط نیست اما برای اینکه کودک با مفهموم پس انداز کردن آشنا شود نیاز به آزمون و خطا و تمرین دارد.

به همین منظور والدین می‌توانند به کودکان خود پول توجیبی بدهند تا آن‌ها بتوانند برای مبلغی که در اختیار دارند، برنامه ریزی کنند. در واقع آن‌ها یاد می‌گیرند به گونه‌ای خرج کنند که همواره مبلغی را به عنوان پس انداز نیز داشته باشند. آموزش پس انداز به کودکان با نظارت بر پول توجیبی ان ها بسیار موثر است.

البته لازم است اشاره کنیم که پول توجیبی دادن به کودکان نیز دارای نکاتی می‌باشد و پدر و مادر باید به مبلغی که به فرزند خود می‌دهند فکر کنند تا او بتوانند ضمن خرج کردن در حد معقول، پس انداز نیز داشته باشد.

آموزش پس انداز کردن با مدیریت پولی به کودکان

کودک زمانی می‌تواند میان پول توجیبی و نیازها یا خواسته‌هایی که دارد، تعادل برقرار کند که مفهوم مدیریت مالی را درک کند. در واقع او باید تفاوت میان نیاز و خواسته را متوجه شود که در زمان پول خرج کردن بتواند از خریدهای غیرضروری خود صرف نظر نماید. آموزش پس انداز به کودکان نباید موجب سرکوب نیازهایشان شود. میان نیاز و خواسته با تمایز قائل شد.

برای شروع آموزش مدیریت مالی، می‌توانید قدم به قدم همراه فرزندتان باشید. زمانی که کودک قصد خرید یک وسیله غیرضروری را دارد از او بپرسید، آیا از قبل برای خرید این وسیله برنامه ریزی کرده است؟ تا چه اندازه در کارهای خود به این وسیله نیاز دارد؟ آیا با خرید آن تا پایان ماه به اندازه کافی پول توجیبی دارد؟

پرسش این سوالات از کودک، مهارت مدیریت مالی را در او تقویت می‌کند و او به تدریج متوجه می‌شود چه زمانی و برای چه چیزهایی باید پول خرج کند.

تعریف ارزش پس انداز کردن به کودکان

آموزش پس انداز به کودکان زمانی موثر است که کودک متوجه ارزش و مفهوم آن شود و به عبارتی درک کند که این کار به نفع اوست. می‌توانید به او توضیح دهید که وقتی پول‌هایش را پس انداز کند، می‌تواند پس از گذشت زمانی وسیله‌ای را که به آن نیاز دارد را خودش بخرد.

همینطور شما می‌توانید به عنوان پاداش هر ماه مبلغ کمی را به پس انداز کودک‌تان اضافه کنید. اینکار انگیزه کافی را جهت خرج نکردن پول و پس انداز کردن برای آینده به کودک خواهد داد.

تشویق کودک به پس انداز کردن

تشویق کودکان در هر زمینه‌ای سبب می‌شود که آن‌ها تلاش بیشتری برای رفتار درست داشته باشند. بنابراین استفاده از تشویق در آموزش پس انداز به کودکان بسیار موثر است. تشویق شما می‌تواند به صورت کلامی و یا خریدن چیزهایی که مورد علاقه فرزندتان است، باشد.

برای تشویق زمان و نحوه دادن آن نیز مهم است. کودک باید علت و ارتباط تشویق با موضوع را بفهمد. در آموزش پس انداز به کودکان مساله زمان بسیار اهمیت دارد. این که کودک در چه بازه زمانی توانسته به مقدار مشخصی از پس انداز برسد. شما می توانید بازه های زمانی را برای او مشخص کنید و موعد مشخص مبلغ جمع آوری شده بشمارید. به نسبت پس انداز شما نیز برای تشویق چیزی به او بدهید.

باز کردن حساب بانکی

بازکردن حساب بانکی برای کودکان چندین خروجی مثبت در جهت آموزش پس انداز به کودکان به دنبال دارد. اول اینکه داشتن حساب بانکی برای کودکان لذت بخش بوده و آن‌ها را تشویق می‌کند که پس انداز کنند تا موجودی حساب خود را بالا ببرند. در وهله بعدی نیز داشتن حساب بانکی مجزا اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد و سبب ایجاد احساس استقلال در آن‌ها می‌شود.

آموزش پس انداز به کودکان | تقویت هوش مالی با آزاد گذاشتن کودک

اینکه بخواهید کودک‌تان دائما پول‌هایش را پس انداز کند و برای هیچ کاری آن را خرج نکند؛ ممکن است او را از هدف اصلی دور کند. بنابراین زمانی که کودک‌تان در پس انداز کردن موفق عمل کرده است و حالا می‌خواهد با پول‌هایی که جمع کرده است چیزی بخرد؛ این اجازه را به او بدهید. چراکه او در نهایت متوجه لذت پس انداز کردن می‌شود و نتیجه کار خود را می‌‌بیند. آموزش پس انداز به کودکان باید همراه با آموزش خرید نیز باشد.

خرید کردن با پس انداز سبب تقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان می‌شود و در صورتی که والدین این اجازه را به فرزندشان ندهند؛ آن‌ها پس انداز کردن را کاری بیهوده تصور می‌کنند که برایشان فایده‌ای نداشته است. از سویی دیگر صرفا پس انداز کردن و خرج نکردن می‌تواند باعث ایجاد صفت خساست در کودکان گردد.

آموزش مهارت تصمیم گیری با دادن حق انتخاب به کودک

در واقع کودکان با آزمون و خطا می‌توانند پس انداز کردن را بیاموزند؛ بنابراین زمانی که آن‌ها می‌خواهند وسیله‌ای را با پس انداز خود خریداری کنند، به آن‌ها این اجازه را بدهید. در واقع اینکه انتخاب فرزندتان تا چه اندازه درست باشد اهمیتی ندارد اما اینکه حق انتخاب داشته باشد کم کم او را متوجه می‌کند که برای دریافت پیامدهای مثبت باید بر روی تصمیم خود بیشتر فکر کند.

شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید قبل از خرید کردن، اطلاعات لازم را به کودک خود بدهید و او را از عواقب و پیامدهای تصمیمی که گرفته است مطلع کنید؛ اما در نهایت اجازه دهید او خودش تصمیم بگیرد. در واقع شما با این کار در حال آموزش مهارت تصمیم گیری به فرزندتان می‌باشید. آموزش پس انداز به کودکان با این روش ها به کودک کمک می کند تا معنای درستی نسبت به پول پیدا کند. در آینده نیز احتمال دزدی کمتر خواهد شد.

سخن آخر

از لازمه‌های فرزندپروری این است که پدر و مادر متناسب با سن فرزندشان، تربیت و آموزش‌های لازم را به فرزندشان بدهند. همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد باید آن را از سنین کودکی بیاموزند، پس انداز کردن می‌باشد.

آموزش پس انداز به کودکان ضمن اینکه او را برای مدیریت مالی بهتر در آینده آماده می‌کند، سبب رشد شخصیت، افزایش اعتماد به نفس، تقویت حس مسئولیت پذیری و … نیز در او می‌شود.

در صورتی که شما والدین گرامی تمایل دارید با بکارگیری بهترین روش‌ها، آموزش‌های لازم را در زمینه پس انداز کردن به کودک خود بدهید، می‌توانید از مشاوره کودک مرکز تخصصی نی نی مایند استفاده کنید و متناسب با سن و شرایط فرزندتان از راهکارهای موثر استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش پس انداز به کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا والدین باید کودک خود را در خرج کردن پس اندازش آزاد بگذارند؟

بله، کودک در نهایت باید متوجه بازدهی پس انداز کردن شود و لذت خرج کردن پولی که پس انداز کرده است را تجربه کند. بهتر است والدین پیش از خرید کردن اطلاعات کافی را در اختیار فرزند خود قرار دهند تا کودک بتواند آزادانه تصمیم‌گیری کند. مخالفت با خرج کردن پولی که کودک پس انداز کرده است او را نسبت به اینکار دلسرد می‌کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آموزش پس انداز به کودکان | معرفی پول به کودک

آموزش غذا خوردن به کودک با 7 روش ساده

۴ بازديد

آموزش غذا خوردن به کودک مانند سایر مهارت‌ها به یکباره رخ نمی‌دهد. برای این که فرزندتان بتواند به تنهایی غذا بخورد و جایی را کثیف نکند، باید صبور باشید. این آموزش‌ها از 6 ماهگی می‌تواند شروع شود. با این حال پدر و مادرها باید بدانند که هر بچه‌ای سرعت رشد منحصر به فرد خود را دارد و نباید برای آموزش موضوعات مختلف نظیر تنها غذا خوردن، به کودک فشار بیاورند.

اگر فرزندتان از نظر رشد حرکتی وضعیت نرمالی داشته باشد به مرور در این زمینه پیشرفت می‌کند. در این میان استفاده از برخی ترفندها نظیر جذاب کردن محیط غذا خوری، فراهم کردن ظروف کودکانه و غذا خوردن همراه کودک یادگیری را تسهیل می‌نمایند.

منبع: آموزش غذا خوردن به کودک با 7 روش ساده

آموزش غذا خوردن به کودک

آموزش غذا خوردن به کودک از جمله مراحل مهم رشد او محسوب می شود. شاید این کار در ابتدا و با تلاش های ناموفقی که داشته اید سخت به نظر برسد. اما با خواندن آموزه ها و نکاتی که در ادامه آورده ایم، آموزش غذا خوردن به کودک بسیار آسان خواهد شد. اما قبل از شروع به سه سوال زیر باید پاسخ بدهید.

  1. چه زمانی باید آموزش غذا خوردن به کودک شروع بشود؟
  2. نشانه های آمادگی کودک برای یادگیری غذا خوردن چیست؟
  3. کدام غذاها مناسب شروع آموزش غذا خوردن به کودک هستند؟

با پاسخ به این سه پرسش خواهید دید که چقدر مستقل غذا خوردن کودک آسان و لذت بخش خواهد شد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش غذا خوردن به کودک | کودکان از چه سنی می‌توانند خودشان تنها غذا بخورند؟

برای اینکه به فرزندتان یاد بدهید خودش غذا بخورد ابتدا باید بررسی کنید که او از توانایی کافی برای این کار برخوردار است یا خیر. در حقیقت برای آموزش هرچیزی ابتدا باید تناسب سنی موضوع را مد نظر قرار دهید. در ادامه توضیح داده‌ایم که کودکان در هر بازه زمانی چه توانایی هایی برای غذا خوردن دارند.

کودک 6 الی 12 ماهه

کودکان در این بازه سنی می‌توانند شیشه شیر را به تنهایی در دست بگیرند. همچنین اگر در این زمان آن‌ها را در صندلی کودک بگذارید قادرند تکه‌های کوچک و نرم غذا را با دستان خود گرفته و در دهان بگذارند. در نتیجه می‌توان گفت که از 6 ماهگی می‌توانید فرزندتان را آماده کنید تا خودش غذا بخورد.

آموزش غذا خوردن به کودک 1 تا 2 ساله

از 1 سالگی می‌توانید برای فرزندتان فنجان‌های کوچک ترجیحا درب دار تهیه کنید. آن‌ها در این زمان می‌توانند علاوه بر شیشه شیر فنجان را نیز در دست بگیرند. همچنین در سنین 1 تا 2 سالگی کودکان می‌توانند استفاده از قاشق را تمرین کنند. البته باید بپذیرید که آن‌ها هنوز نمی‌توانند در انجام این کار به مهارت کامل دست یابند. در نتیجه باید کمی کثیف کاری را به جان بخرید!

آموزش غذا خوردن به کودک 2 تا 3 ساله

کودکان در سنین 2 الی 3 سالگی می‌توانند از لیوان استفاده کرده و بدون خرابکاری به کمک نی نوشیدنی‌های مختلف را میل نمایند. همچنین در این بازه سنی آن‌ها می‌توانند استفاده از چنگال را نیز تمرین نمایند. با این حال غذا خوردن با چنگال هنوز برای آن‌ها کمی دشوار است.

آموزش غذا خوردن به کودک 3 الی 4 سال

در سنین 3 الی 4 سالگی می‌توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید که در استفاده از چنگال نیز به مهارت کافی دست پیدا کند و به شیوه مناسبی در کنار قاشق آن را به کار ببرد.

آموزش غذا خوردن به کودک 4 تا 5 سال

کودکان در سنین 4 تا 5 سالگی تقریبا برای غذا خوردن مستقل می‌شوند. آن‌ها در این زمان می‌توانند از پارچ‌های آب نیز استفاده کنند و با مهارت‌های حرکتی کافی برای خود نوشیدنی بریزند. در نتیجه به طور کل می‌توان گفت که کودکان 4 تا 5 ساله تقریبا بدون کمک والدین غذا می‌خورند.

آموزش غذا خوردن به کودک 5 تا 6 سال

استفاده از چاقو برای کودمان زیر 5 سال توصیه نمی‌شود. اما از این سن به بعد با افزایش مهارت‌های حرکتی و شناختی کودک به این قابلیت دست پیدا می‌کند که از چاقوها نیز برای پوشت کندن میوه، تکه کردن نان، یا برش زدن سبزیجات و گوش استفاده نماید. نکته قابل توجه اینجاست که در این سن باید به طور غیرمستقیم مراقب نحوه کار کردن کودک با چاقو باشید و در عین حال به او شهامت این را بدهید که از این ابزار نیز استفاده نماید.

نشانه های کودکی که برای آموزش غذا خوردن آمادگی دارد

شما نمی توانید از کودکی که هنوز توانایی نشستن و یا گرفتن شیء در دستانش را ندارد، انتظار مستقل غذا خوردن داشته باشید. پس پیش از شروع آموزش ها حتما موارد زیر را چک کنید.

  • کودک خودش تمایل به گرفتن قاشق از دست شما دارد.
  • کودک برای جابه جا کردن بشقاب خود یا شما تلاش می کند.
  • هنگام بازی و غذا خوردن می‌بینید که او انگشت شست یا مواد غذایی را به سمت دهانش می برد.
  • دست شما را هنگام غذا دادن پس می زند و خودش دستش را در کاسه یا بشقاب فرو می برد.

سن کودک ملاک خوبی برای سنجش آمادگی او نیست. پس به نشانه های ذکر شده بیشتر توجه کنید. شاید کودک نه ماهه شما هنوز نشانه های بالا را بروز ندهد، پس منتظر بمانید و او را مجبور به گرفتن قاشق نکنید. وقتی نشانه های آمادگی برای آموزش غذا خوردن به کودک را دیدید، می توانید با ترفندهایی که در ادامه شرح داده ایم، به او غذا خوردن را یاد بدهید.

چند ترفند ساده برای آموزش غذا خوردن به کودک

در قسمت بالا اشاره کردیم که در هر بازه سنی می‌توانید چه مهارت‌هایی را برای غذا خوردن به کودک‌تان آموزش دهید. ترفندهای زیر نکات کمکی هستند که در نظر گرفتن آن‌ها باعث می‌شود فرزندان برای تنها غذا خوردن مشتاق‌تر شود و روند توانمند شدن در این زمینه را با سرعت بیشتری طی نمایند.

1- آموزش غذا خوردن به کودک در فضای مناسب

کودکان عادت کرده‌اند که از طریق شما تغذیه شوند. از همین رو ممکن است غذا خوردن به طور مستقل برای آن‌ها کاری کسل کننده باشد. به همین خاطر است که وقتی از بچه‌ها می‌خواهیم تنها غذا بخورند تمایل چندانی نشان نمی‌دهند. برای غلبه بر این مشکل پیش از هرچیز باید محیط جذاب و شادابی را برای فرزندتان فراهم کنید. مثلا موزیک مورد علاقه کودک را در محیط غذاخوری کودک پخش کرده و از ظروف غذا خوری مخصوص کوکان استفاده نمایید.

2- نقش یک الگو را برای کودک خود بازی کنید

کودکان بیش از هرچیز از طریق مشاهده موضوعات مختلف را یاد می‌گیرند. در نتیجه اگر می‌خواهید به آن‌ها یاد بدهید که خودشان غذا بخورند یکی از روش‌های موثر این است که رو به رویشان بنشینید، با آن‌ها غذا بخورید و اجازه دهید با دیدن رفتار شما شروع به تقلید نمایند.

3- آموزش غذا خوردن به کودک | انتظارات خود را با وضعیت رشدی کودک هماهنگ کنید

کودکان از همان ابتدا نمی‌توانند به یک باره یاد بگیرند که خودشان غذا بخورند. بلکه در جریان رشد حرکتی خود به مرور در این زمینه ماهر می‌شوند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که انتظارات خود را با توانمندی‌های خاص کودک هماهنگ کنید و برای یادگیری، فرزندتان را تحت فشار بیش از حد قرار ندهید. برای مثال این طبیعی است که کودک 1 ساله نتواند به خوبی از قاشق استفاده کند یا هنگام غذا خوردن لباس‌های خود را کثیف کند. در این شرایط دعوا کردن کودک و محدود کردن او به خاطر این رفتارها بسیار آسیب زاست و باعث تضعیف روحیه و اعتماد به نفس کودک می‌شود.

4- در استفاده از قاشق و چنگال کودک را همراهی کنید

کودکان در ابتدا وقتی قاشق یا چنگال را در دست می‌گیرند نمی‌دانند که چطور باید آن را به سمت دهان هدایت کنند. از همین رو وقتی برای اولین قاشق را به دست کودک می‌دهید، دست خود را روی دست او بگذارید و به او کمک کنید تا غذا را در دهان بگذارد. تمرین چندباره این کار کمک می‌کند که فرزندتان زودتر در استفاده از قاشق و چنگال ماهر شود.

5- از قاشق و چنگال های مناسب کودک استفاده کنید

استفاده از قاشق و چنگال های بزرگ برای کودکان خردسال کار سختی است و می تواند مانع این شود که آن ها بدون کمک والدین غذا بخورند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که وسایل غذاخوری متناسب سن کودک تهیه کنید و به این ترتیب فرایند مستقل غذا خوردن را تسهیل نمایید.

6- آموزش غذا خوردن به کودک با تشویق تلاش‌هایش

تشویق کردن یکی از روش‌های بسیار موثر برای یادگیری کودکان است. در نتیجه سعی کنید به جای تمرکز بر اشتباهات بر تلاش‌های مثبت کودک در زمینه تنها غذا خوردن تاکید نمایید و با کارهای ساده‌ای نظیر دست زدن یا گفتن کلام‌های ساده نظیر “آفرین” یا “تو بی‌نظیری” او را تشویق نمایید که به تلاش‌های خود ادامه دهد.

7- قبل استفاده از فنجان اجازه دهید کودک شیشه شیر را خودش در دست بگیرد

برای اینکه فرزندتان یاد بگیرد از فنجان یا لیوان‌ها استفاده کند، ابتدا به او یاد بدهید که تنهایی شیشه شیرش را در دست بگیرید. وقتی از نظر رشد حرکتی در مهارت نگه داشتن به توانایی کافی رسید، آن وقت می‌تواند استفاده از فنجان و لیوان‌ها را نیز امتحان کند.

غذاهای مناسب برای آموزش غذا خوردن به کودک

شما باید به شکل غذا هم برای آموزش توجه کنید. در مرحله اول کودک قادر به گرفتن قاشق در دستانش نیست. پس او با دستانش برای برداشتن غذا تلاش خواهد کرد. کودک با این کار مهارت انگشتان و دستانش را محک می زند. او بعد از مدتی قادر خواهد بود که مواد غذایی را مستقیم به دهانش ببرد. در ابتدا شما می بینید که او به جای دهان به لپ، چانه و گردنش غذا را می برد. این به این خاطر هست که هنوز حد فاصل دست و دهان را یاد نگرفته و کنترل کامل روی دستانش ندارد. برای این تمرینات از غذاهای زیر استفاده کنید.

  • هویچ، خیار، سیب زمینی، نخود فرنگی و کدو حلوایی کاملا پخته شده
  • میوه های فصل را به تیکه های کوچک ببرید و در اختیار او بگذارید
  • آماده کردن ماکارونی به صورت کاملا نرم
  • تکه های کباب

توجه: غذاهایی که کودک می خورد باید کاملا نرم و پخته باشد، تا در گلوی او گیر نکند. اندازه های تکه های میوه را به نحوی ببرید که او بتواند در دستانش بگیرد و روی آن کنترل داشته باشد. تکه های خیلی ریز ممکن است در گلوی او گیر کند.

اقدامات لازم هنگام خفگی کودک

قبل از هر چیز شما باید غذاهایی که باعث خفگی می شوند را از دسترس کودک خارج کنید. پس از دادن بادام، پسته، گردو، ذرت، هویج خام، کشمش، غذاهای خشک و سرخ شده مثل مرغ سوخاری پرهیز کنید. غذاهای کودک باید نرم و کاملا پخته شده باشند. از غذاهایی که بلعیدن آن ها دشوار است به کودک ندهید. همچنین همه دندان های کودک تان رشد نکرده پس او توانایی جویدن را ندارد. در آموزش غذا خوردن به کودک به این موارد نیز توجه کنید.

هنگام احساس خفگی کودک، شما متوجه رفلاکس حلقی خواهید شد. این رفلاکس به صورت طبیعی در بزرگسالان نیز وجود دارد. وقتی چیزی در گلو گیر میکند انسان به طور ناخودآگاه عق می زند. با این واکنش جسم خارجی از گلو خارج شده و مانع از خفگی می شود.

اگر کودک شما به طور دائم رفلاکس حلقی دارد، باید مساله را پیگیری کنید. با مراجعه به متخصص و بررسی همه جانبه این مساله حل خواهد شد. اما وقتی ماده غذایی مسیر تنفسی را ببندد، رفلاکس کمک چندانی نمی تواند بکند. در واقع ماده غذایی وارد نای شده و امکان نفس کشیدن را میگیرد. این شرایط بسیار خطرناک است و باید هر چه سریع تر مسیر هوا باز شود.

کودک در این حالت ابتدا سرفه می کند اما اگر مسیر باز نشود سکوت کرده و توانایی گریه ویا درآوردن صدا را ندارد. شما در این وضعیت باید تلاش کنید که جسم خارجی را از گلوی کودک خارج کنید. پس انگشتتان به گلو او برده و به خارج کردن جسم خارجی کمک کنید. کودک را به پشت نخوابانید. به سمت شکم او را نگه دارید و یا از او بخواهید که دولا شده و سرفه کند تا جسم خارج شود. بعد از باز شدن راه گلو به او آب بدهید و او را آرام کنید.

سخن آخر

آموزش غذا خوردن به کودک اگر با توجه به نکات ذکر شده باشد، بسیار آسان تر خواهد بود. اما اگر در این کار با مشکلی مواجه شده‌اید حتما با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید. متخصصین با بررسی کامل در آموزش غذا خوردن به کودک و سایر مسائل مربوط به او کمک تان خواهد کرد.

گاه ناتوانی کودک در آموزش مهارت غذا خوردن ناشی از یک مساله رشدی است که باید حتما تحت درمان قرار بگیرد. بنابراین نمود های رفتار کودک را جدی بگیرید و اگر از مراحل رشد طبیعی عقب ماند برای بررسی بیشتر به متخصصین مراجعه نمایید. در نهایت اینکه آموزش غذا خوردن به کودک نه یک روزه بلکه در طی چند ماه صورت می گیرد. بنابراین صبور باشید و از روزهای شیرین کودکی فرزندتان لذت ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش غذا خوردن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فرزندم 2 سال دارد و هرچقدر به او یاد می دهم که به درستی از قاشق و چنگال استفاده کند باز هم کثیف کاری می کند چه کار کنم؟

شما باید انتظارات خود را با توانمندی های کودک هماهنگ کرده و بیش از حد به فرزند خود فشار نیاورید. کودکان در سنین دو سالگی هنوز به مهارت کامل در زمینه استفاده از قاشق و چنگال دست نیافته اند. در نتیجه صبور باشید و با تشویق کردن فرایند یادگیری کودک را تسهیل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آموزش غذا خوردن به کودک با 7 روش ساده

احساسات کودک | آموزش شناخت و بیان احساسات کودک

۴ بازديد

احساسات کودک هنوز برای خود او معنا پیدا نکرده است. آموزش احساسات به کودکان به ویژه برای کودکان 4 ساله که نحوه بیان و بروز ندارند و همه خواسته های خود را با گریه و فریاد بیان می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. برای آموزش احساسات کودک ابتدا باید بر رفتار خود دقت داشته باشید. والدین بزرگترین نقش را در آموزش دارند. بیان احساسات کمتر به رفتار پرخاشگرانه منتهی می‌شود. کودکانی که پس از عصبانیت می‌گویند که به دلیل رفتار تو عصبانی شدم، کمتر از کودکانی که قدرت بیان ندارند شروع به کتک کاری می‌کنند. به همین دلیل آموزش درک و بیان احساسات کودک از اهمیت بالایی برخوردار است و کودک در نهایت جسم و روان سالم تری خواهد داشت. برای آموزش روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه شرح داده‌ایم. اگر تلاش دارید تا از روش های سالمی برای آموزش استفاده کنید حتما از مشاورین و روانشناسان کودک کمک بگیرید.

منبع: احساسات کودک | آموزش شناخت و بیان احساسات کودک

احساسات کودک

آموزش احساسات کودک دو جنبه مهم دارد. 1) کودک از احساسات خودش آگاه باشد. 2) کودک نسبت به احساسات و عواطف دیگران واکنش مناسب نشان دهد.

بنابراین آموزش احساسات به کودک باید در اولویت قرار بگیرد. کودکان از طریق حالات بدن، چهره، رفتار و بازی احساسات خود را بیان می‌کنند. والدین باید به درک احساسات و رفتارهای کودکان اهمیت بدهند. و به آن‌ها نشان دهند که چگونه باید احساسات خود را بیان کنند.

کودکانی که بیان احساسات را آموزش دیده اند در آینده از سلامت روان بیشتری برخوردارند، انعطاف پذیرترند، مشکلات رفتاری کمتری از خود نشان می‌دهند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند و نسبت به خودشان احساس خوبی دارند.

آموزش احساسات به کودک

برای آموزش احساسات کودک ، باید مراحلی را گذراند و به او از طریق روش های مختلف آموزش داد. به طور کلی والدین نقش اساسی در آموزش احساسات به کودک دارند. در ادامه مسیر صحیح آموزش احساسات کودک را ارائه داده‌ایم.

1. آموزش احساسات کودک با لغات ساده

برای آموزش احساسات کودک باید لغات ساده را به کودک آموزش دهید. مثلا کلمات شادی، ناراحت، عصبی و ترس را به کودک آموزش دهید. کودکان بزرگ‌تر راحت تر می‌توانند این لغات را درک کنند. حتی می‌توانید از جملاتی مثل خسته شدن، عصبی شدن و ناامید شدن برای آموزش استفاده کنید.

حتی برای آموزش احساسات کودک می‌توانید از شخصیت های کارتون و کتاب داستان کمک بگیرید. مثلا از کودک بپرسید که احساس می‌کنی شخصیت کارتون چه احساسی دارد؟ و بعد در رابطه با احساس شخصیت های دیگر کارتون صحبت کنید. به کودک خود همدلی کردن را آموزش دهید.

کودکان در رابطه با تغییرات افراد و احساسات دیگران کنجکاو هستند. ناراحتی خود را بروز می‌دهند و از احساسات دیگران تعجب می‌کنند.

2. گوش دادن به صحبت های کودک

به کودک خود فرصت صحبت کردن بدهید. برای آموزش احساسات کودک از کودک بخواهید تا در رابطه با اتفاقات روزمره خود صحبت کند. یا زمانی که با خواهر و برادر خودش بحث می‌کند، به او بگویید که رفتارت ناراحت کننده بود و باید از خواهدت معذرت خواهی کنی.

هر روز از کودک خود بخواهید تا در رابطه با احساساتش‌توضیح دهد. حتی می‌توانید از صورتک های بیان احساس کمک بگیرید و از کودک بخواهید تا احساسات خود را با نشان دادن صورتک ها بیان کند.

3. آموزش غلبه بر احساسات

در کنار آموزش احساسات کودک باید راه های غلبه بر هیجانات را نیز به او آموزش دهید. باید به کودک یاد بدهید که هر موقع عصبانی بود نباید به دیگران آسیبی وارد کند. و باید با کنترل خشم و بدون آسیب به کسی راه حلی پیدا کند. به کودک آموزش دهید که باید برای خود مکانی را برای تنهایی ها در نظر بگیرد.

کودک را تشویق کنید تا در موقعیت های عصبانی به اتاق و گوشه تنهایی های خود برود. با آموزش صحیح بروز احساسات‌به کودک نحوه برخورد با هیجانات و‌احساسات را آموزش دهید. اغلب کودکان از اینکه در زمان عصبانیت و خشم چه رفتاری نشان دهند آگاهی ندارند.

4. آموزش روش های مثبت تقویت

یکی از روش های آموزش احساسات کودک تقویت رفتارهای مثبت است. زمانی که کودک شروع به بیان احساساتش‌می‌کند او را تقویت کنید و بگویید که چقدر از بیان احساسات‌او خوشحال می‌شوید. حتی برای تقویت رفتارهای مثبت می‌توانید پاداش در نظر بگیرید.

برای مثال زمانی که کودک به خواهر خود می‌گوید که به دلیل رفتار نامناسب از دست او عصبانی است برای او پاداشی در نظر بگیرید و رفتار مثبتش را با سیستم پاداش تقویت کنید.

5. احساسات کودک و رفتارهای صحیح والدین

برای اینکه به درستی آموزش احساسات کودک صورت بگیرد، والدین باید در رفتار خود دقت داشته باشند. اگر شما به درستی‌احساسات خود را بیان کنید و سرکوب نکنید کودک با تقلید از شما اتوماتیک روش صحیح را آموزش می‌بیند.

مثلا “زمان هایی که ناراحت هستید با کودک صحبت کنید و بگویید که امروز از شدت ناراحتی عصبانی هستم” یا “زمان هایی که خسته هستید و بیرون از منزل قرار دارید ماشین را در گوشه آرامی متوقف کنید و بگویید که امروز به دلیل خستگی ناراحت هستم و لازم است تا زمان کوتاهی را وقف استراحت کنم، دوباره حرکت می‌کنیم.”.

اهمیت آموزش احساسات به کودک

اهمیت احساسات کودک در زمینه های مختلف زندگی مانند رشد فرهنگی، اجتماعی و شخصیت حائز اهمیت است. دلایل محکمی برای آموزش احساسات به‌کودک وجود دارد که در ادامه شرح داده‌ایم.

1. تقویت هوش هیجانی

برخی از والدین از کودک انتظار دارند که به صورت غریزی بیان احساساتشان را بلد باشند و خود با هیجانات شان کنار بیایند. اما باید آموزش احساسات کودک را به او یاد بدهید و طرز برخورد با هیجانات را به او آموزش دهید. با آموزش احساسات به کودک، او قادر خواهد بود تا بر اساس احساسات خود تجارب را کسب کند و با احساسات گسترده ای آشنا شود.

2. کمک به کاهش اضطراب

احساسات کودک قسمت مهمی از تجربه های زندگی او می‌شود. ایجاد فضای سالم برای ابراز احساسات کودک باید به شیوه ای سالم فراهم شود. باید به گونه ای به کودک آموزش دهید که فضای سالمی را با بیان احساساتش‌درک کند. زمانی که کودک با بیان‌احساسات خودش جنگ نمی‌کند، اضطراب و استرس او کاهش می‌یابد.

3. رسیدن به خود آگاهی

زمانی که کودک با احساسات و هیجانات خود به شناخت برسد، نسبت به اتفاقات اطراف خود آشنا می‌شود و به خود آگاهی می‌رسد. خود آگاهی نقش بزرگی در کاهش اضطراب و شناخت معیارهای فرد دارد.

4. تقویت قدرت کودکان

یکی از بزرگ ترین اهمیت آموزش احساسات کودک تقویت قدرت کودک است. زمانی که احساسات کودک سرکوب شود، به توانایی های او لطمه وارد می‌کند و در ناخودآگاهش باقی می‌ماند. در نهایت کودک در زندگی روزمره‌اش با مشکل روبرو می‌شود. بنابراین برای تقویت قدرت کودکان باید با احساسات آنها به نحو احسنت برخورد کرد و سرکوب شان نکرد.

5. کمک به یادگیری

مغز کودکان در حال یادگیری است. زمانی که به احساسات کودک لطمه وارد می‌کنید و هیجانات او را سرکوب می‌کنید، کودک سرشار از استرس و اضطراب می‌شود. با آموزش احساسات کودک به یادگیری او کمک خواهید کرد. کودک آموزش می‌بیند که در چه موقعیتی چه واکنشی از خود نشان دهد. در نتیجه به یادگیری او کمک خواهد شد.

6. کمک به سلامت جسمانی

احساسات سرکوب شده در همه سنین به سلامت روان آسیب وارد می‌کند. در نهایت از طریق سردرد، زخم معده، معده درد، فشار خون بالا و … بروز پیدا می‌کند. اگر آموزش درستی به احساسات کودک صورت گرفته باشد، احساسات خود را حل می‌کند و با رفع مشکلات به سلامت جسمانی خود کمک می‌کند.

7. کمک به رشد شخصیت سالم

یکی از دلایل اهمیت آموزش احساسات کودک، کمک به رشد شخصیت است. زمانی که والدین برای آموزش احساسات کودک تلاش می‌کنند، در واقع به سلامت او در بزرگسالی کمک می‌کنند. ابراز احساس باعث می‌شود که با رفتارهای منفی سازگار بشویم تا به اضطراب، افسردگی و مشکلاتی روانی دچار نشویم.

کلام آخر

آموزش احساسات کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. فرض کنید کودک شما در شرایط ناراحت کننده شروع به رقصیدن و خنده می‌کند. چه حالی به شما دست خواهد داد؟

مسلما ناراحت می‌شوید و کودک تحت قضاوت دیگران قرار می‌گیرد. یا در مهمانی قرار دارید که کودک به جای بیان احساس ناراحتی و عصبانیت به دلیل دعوا با کودک دیگر، شروع به کتک کاری می‌کند. در این مواقع والدین در جستجوی خطای تربیتی خود قرار می‌گیرند و به دنبال راهکاری مناسب برای تربیت و آموزش صحیح شیوه بیان احساسات به‌کودک هستند.

برای این کار باید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساسات کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: احساسات کودک | آموزش شناخت و بیان احساسات کودک

حساسیت غذایی کودکان | غذاهای حساسیت زا در کودکان

۳ بازديد

حساسیت غذایی کودکان ممکن است از ابتدا همراه او باشد و یا بعدا ایجاد شود. به طور معمول برخی از مواد غذایی شامل گندم، شیر، تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، غذاهای دریایی و … برای کودکان حساسیت زا هستند. حساسیت غذایی کودکان از مشکلات رایجی است که می‌تواند تبدیل به موضوعی چالش برانگیز برای والدین شود. توجه به تغذیه و سلامت جسمانی کودک از جمله وظایف والدین است که باید به آن اهمیت دهند و با کسب اطلاعات کافی و انتخاب غذاهای مناسب برای کودک خود، از بروز هر گونه عارضه و یا حساسیت غذایی در فرزندشان جلوگیری نمایند. در ادامه غذاهای حساسیت زا برای کودکان را نام برده‌ایم.

منبع: حساسیت غذایی کودکان | غذاهای حساسیت زا در کودکان

حساسیت غذایی کودکان

در واقع حساسیت غذایی کودکان و یا آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن برخی مواد را به اشتباه به عنوان یک تهدید در نظر می‌گیرد.

چنین اشتباهی سبب آزاد سازی مواد شیمیایی و آنتی بادی‌هایی برای مبازره با عامل تهدید می‌شود. همین موضوع سبب ایجاد علائمی همچون خارش و کهیر در پوست، سرفه، گرفتگی معده و یا حتی تنگی نفس می‌گردد. حساسیت غذایی کودکان می تواند همراه با خفگی و مرگ باشد، بنابراین جدیت این مساله بسیار بالاست.

ایجاد آلرژی و یا حساسیت غذایی کودکان نیز دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ماهیت غذاهای حساسیت زا است. سیستم ایمنی بدن کودک به غذاهای حساسیت زا واکنشی خفیف تا خطرناک نشان می‌دهد. در صورتی که والدین به نکات غذایی کودک خود توجهی نداشته باشند، ممکن است علائم حاد حساسیت شامل مشکلات تنفسی و یا ورم و کهیر در آن‌ها نمایان شود.

علائم حساسیت غذایی کودکان

علائم حساسیت غذایی کودکان ناشی از عدم رعایت نکات غذایی با توجه به شدت حساسیت با یکدیگر تفاوت دارد، اما عموما شامل موارد زیر است. ( برای اشنایی با میزان استاندارد نمک در غذای کودک کلیک کنید).

  • آبریزش بینی
  • آبریزش چشم
  • تورم اطراف دهان یا داخل گلو
  • کهیر زدن و یا ایجاد دانه‌های قرمز بر روی پوست
  • مشکلات تنفسی شامل آسم و تنگی نفس
  • عطسه‌های مکرر
  • گرفتگی معده
  • کوفتگی
  • شکم درد
  • استفراغ
  • اسهال
  • و . . .

شایع‌ترین غذاهای حساسیت زا در کودکان

با اینکه ممکن است بدن کودکان نسبت به بسیاری از مواد غذایی حساسیت و واکنش نشان دهد، اما در این میان برخی از آن‌ها شایع‌تر هستند. در ادامه به شایع‌ترین غذاهای حساسیت زا برای کودکان پرداخته‌ایم. طبق تحقیقات حساسیت غذایی کودکان در 6 ماده غذایی زیر بیشتر گزارش شده است.

1.شیر گاو

شیر گاو از جمله مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان می‌باشد. به طوری که حدود سه درصد از کودکان زیر سه سال به شیرگاو حساسیت دارند. حساسیت خفیف به شیر در کودکان به صورت کهیر و خارش پوست و حساسیت شدید به آن همراه با علائم آلرژیک انافیلاکسی می‌باشد که شامل تورم گلو، افت فشار خون و … است.

شیر منبع مهمی برای کلسیم و پروتئین می‌باشد که برای رشد استخوان و ماهیچه‌های کودکان لازم و مفید است. توصیه متخصصان به مادران این است که اگر کودک آن‌ها به شیر حساسیت دارد، از شیرهای غیرلبنی موجود در بازار برای فرزندشان استفاده کنند. حساسیت غذایی کودکان که ناشی از شیر گاو است، ممکن است در سال های بعدی از بین برود. اما بهتر است برای سنین زیر سه سال با احتیاط مصرف شود.

2.تخم مرغ

تخم مرغ نیز از دیگر مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان است که معمولا علائم ناشی از آلرژی به آن، پس از پنج سالگی رفع می‌شود. در واقع پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ سبب ایجاد علائم آلرژی و حساسیت غذایی کودکان می‌شود.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که علائم حساسیت به تخم مرغ در کودکان فقط از طریق خوردن آن ایجاد نمی‌شود و ممکن است هر گونه تماس با تخم مرغ و یا استشمام بوی آن نیز سبب ایجاد حساسیت شود.

3.بادام زمینی

از خطرناک‌ترین حساسیت‌ها در کودکان، حساسیت به بادام زمینی است که معمولا با افزایش سن نیز از بین نمی‌رود. اگر والدین به بادام زمینی حساسیت داشته باشند، این نوع از آلرژی از طریق ژنتیک به فرزندان انتقال پیدا می‌کند.

کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند باید اپی نفرین تزریقی را به همراه داشته باشند تا حتی اگر با بادام زمینی تماس داشتند، سریعا از آن استفاده کنند.

4.سویا

از دیگر مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان سویا است که معمولا تا سن ده تا یازده سالگی نیز از بین نمی‌رود. نکته‌ای که در مورد حساسیت کودکان به سویا وجود دارد این است که معمولا علائم آن به صورت خفیف نمایان می‌شود و چندان خطرناک نیست.

5.غذاهای دریایی

حساسیت به غذاهای دریایی دسته‌ای از حساسیت‌ها هست که معمولا با افزایش سن نیز از بین نمی‌روند. همینطور علائم حساسیت و آلرژی به غذاهای دریایی معمولا پس از سن شش سالگی نمایان می‌شوند.

در مورد حساسیت به غذاهای دریایی نیز باید به این نکته اشاره کنیم که علائم این نوع از آلرژی نیز همانند حساسیت به بادام زمینی خطرناک است و بهتر است افراد مبتلا به این آلرژی همواره اپی نفرین تزریقی را همراه خود داشته باشند تا مانع از بروز آنافلاکسی شوند.

6.گندم

یکی دیگر از حساسیت‌های شایع به مواد غذایی در میان کودکان، حساسیت به گندم می‌باشد. دلیل این حساسیت واکنش سیستم دفاعی بدن کودکان به پروتئین موجود در گندم است که معمولا پس از سن سه سالگی رفع می‌گردد. توصیه می‌شود مادران در صورتی که کودک‌شان به گندم حساسیت دارد جو دوسر، ذرت، جو، کینوا و برنج را در رژیم غذایی فرزند خود بگنجانند.

تشخیص حساسیت غذایی کودکان

اگر علائم و نشانه‌های حساسیت غذایی را در کودک خود مشاهده کردید؛ بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کنید تا نوع حساسیت فرزند شما مشخص شود و در ادامه در تغذیه او توجه بیشتری گردد.

معمولا پزشک برای اینکه بتواند نوع حساسیت را در فرزند شما تشخیص دهد؛ سوالاتی همچون علائم و نوع تغذیه کودک، تعداد دفعات بروز واکنش‌های حساسیت، مدت زمان بین تغذیه و شروع علائم، سابقه خانوادگی آلرژی و بیماری‌هایی همچون اگزما و یا آسم و… از شما خواهد پرسید و در نهایت حساسیت کودک‌تان به یک موادغذایی خاص را تشخیص می‌دهد.

فرق عدم تحمل غذایی با حساسیت غذایی کودکان چیست؟

هضم برخی از مواد غذایی برای کودک دشوار است. این مساله ارتباطی با حساسیت غذایی ندارد، بلکه یک مشکل گوارشی است. این کودکان تحمل هضم این غذاها را ندارند. بنابراین مصرف این مواد باید با محدودیت و ظرفیت کم صورت بگیرد. حساسیت غذایی کودکان موضوعی خطرناک تر است. اما تحمل غذایی نیز باید با توجه به رژیم خاص کودک کنترل شود. برخی از عدم تحمل مواد غذایی شامل عدم تحمل لاکتوز، گلوتن و مواد افزودنی در غذا هاست.

در چه مواردی باید برای حساسیت غذایی کودکان به متخصص مراجعه کرد؟

برخی از مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان موجب نشانه هایی شدیدی می شود. آنافیلاکسی واکنش آلرژیک شدیدی است که کودکان به برخی مواد غذایی مثل بادام زمینی نشان می‌دهند. با بسته شدن مسیر تنفسی و مشکل در بلع بلافاصله باید مراجعه به متخصص و اورژانس صورت بگیرد. همچنین حساسیت غذایی کودکان در مواردی که همراه با نشانه های زیر باشد، قطعا نیاز به مداخله پزشکی دارد.

  • بیهوشی و از حال رفتن
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • ضربان قلب یا نبض ضعیف
  • کبودی در نواحی مختلف مثل زیر چشم ها و انگشتان
  • متورم شدن لب ها و زبان
  • تنفس سخت یا خس خس گلو گاه همراه با سرفه است
  • گیجی و منگی

روش های درمان حساسیت غذایی کودکان

برای درمان حساسیت غذایی کودکان هنوز هیچ دارو و فرمولی کشف نشده است. بنابراین متخصصین پیشگیری را توصیه می کنند. با توجه به تحقیقات به عمل آمده برخی از مواد غذایی برای کودکان حساسیت زا هستند. مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان ممکن است بعد از رشد سیستم ایمنی بدن آن ها از بین برود. اما برای اطمینان مصرف غذاهای ذکر شده در سنین پایین با محدودیت و احتیاط باید صورت بگیرد.

شما باید در مورد رژیم غذایی فرزندتان با متخصص صحبت نمایید. در صورتی که حساسیت های غذایی کودک به حدی است که ویتامین های لازم را هم تحت تاثیر قرار بدهد، آن وقت متخصصین با تجویز داروهای مکمل و ویتامین این کمبود را جبران می کنند. و برای کودکانی که دارای حساسیت های شدیدی هستند داروهایی مثل اپی نفرین تجویز می شود.

سخن آخر

متاسفانه برای رفع حساسیت و آلرژی به مواد غذایی در کودکان هیچ گونه درمانی وجود ندارد. در صورتی که والدین علائم حساسیت و آلرژی را در کودکان خود مشاهده کنند، باید برای کنترل آن‌ها به کمک پزشک مواد غذایی حساسیت زا را شناسایی نمایند و آن را از تغذیه کودک خود حذف کنند. البته گاهی پزشکان برای کم‌تر شدن علائم ناشی از حساسیت در کودکان استفاده از آنتی هیستامین را تجویز می‌کنند.

شدت بروز علائم حساسیت به مواد غذایی در کودکان مختلف با یکدیگر فرق دارد و در برخی موارد خفیف و در برخی موارد خطرناک است. بنابراین بهتر است والدین به این دسته از علائم توجه داشته باشند و برای شناسایی دقیق مواد غذایی حتما به پزشک مراجعه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای حساسیت زا برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

نشانه های حساسیت غذایی کودکان کدامند؟

بیشتر کودکان نسبت به غذاهای حساسیت زا واکنش یکسانی دارند که شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه، کهیر، کبودی، تورم لب ها و زبان، قرمزی چشم ها، آبریز بینی و … می شود.

آیا مصرف غذاهای حساسیت زا برای کودکان خطرناک است؟

نشانه های حساسیت و آلرژی که در برابر مصرف غذاهای حساسیت زا برای کودکان رخ می دهد، زنگ خطری است که والدین باید آن را جدی بگیرند. برخی از علائم به قدری خطرناک هستند که می تواند جان کودک را هم به خطر بیاندازد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: حساسیت غذایی کودکان | غذاهای حساسیت زا در کودکان

لجبازی کودکان | علت و درمان لجبازی کودکان

۴ بازديد

لجبازی کودکان به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، عوامل محیطی و روش تربیت والدین باز می‌گردد. زمانی که والدین به خواسته های کودک خود عمل نمی‌کنند، کودک دست به لجبازی می‌زند و شروع به رفتارهای بد می‌کند. بهترین راه درمان برای لجبازی کودکان صحبت با کودک و در نظر گرفتن جریمه و تشویق است. اما باید این موضوع را به یاد داشته باشد که کمک از روانشناس بهترین راه کنترل و تربیت کودکان است. گاهی لجبازی کودکان نشات گرفته از اختلال بیش فعالی آنها است و تنها به دست روانشناس و مشاورین کودک قابل تشخیص و درمان می‌باشد.

منبع: لجبازی کودکان | علت و درمان لجبازی کودکان

‌لجبازی کودکان

لجبازی در کودکان یا نافرمانی کودک برای والدین دشوار و طاقت فرسا است. اصولا کودکان لجباز نشانه های بیش فعالی هم دارند و باید حتما تحت نظر روانشناس و مشاورین کودک قرار بگیردند. اگربیش فعالی کودکان درمان نشود تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت و کودک در بزرگسالی از پس زندگی روزمره خود بر نمی‌آیند.

لجبازی کودکان با الگوهای عصبانیت، تحریک پذیری، بهانه گیری، کینه ورزی و سرپیچی همراه است. برای مقابله با لجبازی کودکان نیاز نیست که به تنهایی به دنبال راهکار باشید. برای‌درمان از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید تا در رابطه با اختلال بیش فعالی بیشتر آشنا شوید و از نحوه رفتار با لجبازی کودکان آشنا شوید.

علت لجبازی کودکان

علت و دلایل لجبازی کودکان به طور قطع مشخص نیست. اما ریشه و زمینه های ارثی و محیطی می‌تواند از دلایل لجبازی کودکان محسوب شود. در ادامه در رابطه با علت لجبازی کودکان توضیح داده ایم.

1. عوامل ارثی

از علت های لجبازی کودکان می‌توان به عوامل ارثی اشاره کرد. مادر و پدرانی که شخصیت عصبی، خودخواه و لجباز دارند کودکان لجبازی نیز تحویل خواهند داد. نحوه عملکرد عصبی و مغزی افراد از ژنتیک پدر و مادر به ارث برده شده است. بنابراین عوامل ارثی زمینه اصلی لجبازی کودکان به شمار می‌روند.

2. عوامل محیطی

لجبازی کودکان به عوامل محیطی آنها نیز باز می‌گردد. شرایط فرزند پروری و عدم نظارت بر رفتار کودک باعث تربیت کودکی لجباز خواهد شد. گاهی والدین برای تربیت فرزندان خود زمان کافی صرف نمی‌کنند و کودک را به حال خود رها می‌کنند. اما برخی از والدین نیز به دلیل سخت گیری های افراطی باعث تربیت کودک لجباز می‌شوند.

3. مشکلات خانوادگی | لجبازی کودکان

کودکانی که در خانواده های سالم و با آرامش زندگی می‌کنند از زمینه های اختلال کمی برخوردارند. مشکلات خانوادگی بر روحیات کودک تاثیرات منفی می‌گذارد و در نهایت لجبازی کودکان بروز پیدا می‌کند. شرایط محیطی با شرایط ژنتیکی ترکیب می‌شوند و نافرمانی ها و لجبازی های کودک را نمایان می‌کند.

4. اشتباه تربیتی والدین

کودکان آینه رفتار ما هستند. احتمالا بارها و بارها این جمله را شنیده اید که کودکان رفتار پدر و مادر خود را تقلید می‌کنند. پدر و مادرانی که لجباز هستند این رفتار را به کودک خود آموزش می‌دهند و باعث تربیت کودک لجباز می‌شوند. بنابراین یادگیری یکی از علل لجبازی کودکان است. برای تربیت صحیح کودکان باید به رفتار خود دقت داشته باشید و رفتارهای بد خود را اصلاح کنید. هرچه در زمان کودکی کودک رفتار می‌کنید، در بزرگسالی او دریافت خواهید کرد. در واقع خود درگیر و با چالش روبرو خواهید شد.

5. آموزش ندادن به کودک

زمانی که تربیت کودک و آموزش صحیح انجام نشود کودک به رفتارهای خود ادامه می‌دهد و با لجبازی به خواسته های خود می‌رسد. کودک نمی‌داند که کدام رفتار درست و کدام رفتار نادرست است. تنها از این موضوع آگاه است که این رفتار باعث رسیدن به خواسته ها می‌شود. بنابراین عدم آموزش صحیح را می‌توان به لجبازی کودکان نسبت داد.

درمان لجبازی کودکان

برای کنترل و درمان لجبازی کودکان باید والدین به راهنمایی ها و نکات مهمی که متخصصان کودک آموزش می دهند اهمیت دهند. کمک از روانشناس گزینه بسیار مناسبی برای درمان لجبازی کودکان است. در ادامه به راهکارهایی اشاره کرده ایم که به کاهش لجبازی کودکان کمک می‌کند.

1. برای کاهش لجبازی کودکان آرامش خود را حفظ کنید

برای کنترل و درمان لجبازی کودک اولین قدم حفظ آرامش خود است. درمان لجبازی کودکان کار دشوار و سختی است که نیاز به آرامش و صبوری دارد. برای شروع درمان بهتر است تا در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید. واکنش تند پدر و مادر باعث لجبازی بیشتر کودکان می‌شود. در صورتی که آرامش خود را حفظ نکنید درمان نه تنها صورت نمی‌گیرد، بلکه شدید تر و بدتر می‌شود.

2. به آگاهی کافی برسید

برای درمان لجبازی کودکان باید به آگاهی کافی برسید و تربیت ایده آل را آموزش ببینید. برای استفاده از تکنیک های مناسب باید به خوبی آن ها را درک کنید و بر اساس روش های تربیتی مناسب کودک را درمان کنید. برای‌درمان لجبازی کودکان باید والدین روی رفتار خود کار کنند و رفتارهای اشتباه شان به کمترین حد برسد.

3. برای درمان لجبازی کودکان بی توجهی کنید

علت اصلی لجبازی کودکان ، تلاش آن ها برای جلب توجه است. کودکان برای جلب توجه دست به لجبازی می‌زنند و به خواسته های خود می‌رسند. زمانی که والدین به لجبازی کودکان توجه کنند و آنها را به خواسته های خود برسانند، لجبازی تشدید می‌شود. بنابراین برای رفع این اتفاق باید به کودک بی توجهی کنید و رفتارهای او را نشنیده بگیرید. حتی برای آرام سازی کودک اقدامی نکنید. شاید گریه و رفتارهای نامناسب کودک شما را آزار دهد، اما برای تربیت فرزند لازم است تا خودتان را کنترل کنید.

4. برای رفتارهای بد کودک جریمه مشخص کنید

برای درمان لجبازی کودکان باید برای رفتارهای بد او جریمه در نظر بگیرید. زمانی که می‌خواهید جریمه را برای کودک در نظر بگیرید نباید عصبانی و خشمگین باشید. در کمال آرامش و خونسردی سعی کنید جریمه را اعلام کنید. زمانی که می‌خواهید جریمه را در نظر بگیرید باید به کودک بگویید که برای چه چیزی جریمه را در نظر گرفته اید و این جریمه برای کدام رفتار است. برای در نظر گرفتن جریمه ها سعی کنید از تنبیه بدنی دوری کنید و حتی کودک را با جریمه های ترسناک و تاریکی تهدید نکنید. برای جریمه می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

  1. حق تماشای تلویزیون را از کودک بگیرید.
  2. حق بازی با موبایل را از کودک بگیرید.
  3. برای ساعتی با او صحبت نکنید.
  4. رفتار بد او را کاملا توضیح دهید.
  5. از جریمه هایی استفاده کنید که قابل اجرا باشد.

5. برای رفتارهای خوب کودک پاداش بدهید

برای درمان لجبازی کودک کارها و رفتارهای خوب کودک را تشویق کنید. زمانی که رفتارهای مناسب و شایسته ای از کودک دیدید باید او را تشویق کنید. زمانی که کودک بر خلاف لجبازی هایش رفتاری انجام داد باید مورد تشویق قرار بگیرد. تشویق رفتار و شخصیت کودک باعث کاهش لجبازی و رفتار های منفی می‌شود. با تشویق رفتارهای خوب کودک یاد می‌گیرد که بدون لجبازی و کج خلقی به خواسته های خود برسد.

6. برای درمان لجبازی کودکان قوانینی را مشخص کنید

برای درمان و کنترل لجبازی کودکان باید قوانین و حد و مرزی را مشخص کنید. کنترل گری رفتارهای کودک را کنار بگذارید و از سخت گیری پرهیز کنید. با کمک کودک قوانین را مشخص کنید تا او نیز با قوانین موافق باشد. سعی کنید حد و مرز به گونه ای باشد که جلب توجه و عصبانیت رخ ندهد و همه رفتارها با آرامش صورت بگیرد.

7. به خواسته کودک اهمیت بدهید

به خواسته ها و نیازها برای کاهش لجبازی کودکان گوش دهید. با اهمیت به خواسته ها و گوش فرا دادن به تمام حرف های کودک به او نشان می‌دهید که از اهمیت بالایی برخوردار است و بدون لجبازی می‌تواند حرف هایش را بزند.

8. منطقی و مهربان رفتار کنید

برای کاهش لجبازی کودکان باید سعی کنید تا منطقی و مهربان رفتار کنید. به خواسته های کودک منطقی پاسخ دهید تا از میزان لجبازی کودک کاسته شود. با این روش به کودک توجه مثبت می‌کنید و کودک یاد می‌گیرد که برای جلب توجه نیاز به لجبازی نیست.

9. برای کاهش لجبازی کودکان با کودک صحبت کنید

برای کاهش لجبازی کودکان باید با کودک صحبت کنید. برای‌کودک خود زمانی را در نظر بگیرید تا صحبت های یکدیگر را گوش دهید. صحبت با کودک به اندازه زیادی به او انرژی مثبت می‌دهد و برای جلب توجه دیگر نیاز به لجبازی نمی‌بیند. هنگام صحبت با کودک از او سوال کنید که چه چیزی ناراحتش کرده است که لجبازی می‌کند. و به او بگویید که رفتارهایش اشتباه و نادرست است. با صحبت کردن به کودک یاد می‌دهید که خواسته های خودش را بیان کند و لجبازی نکند.

10. تا جای ممکن با کودک همکاری کنید

برای کاهش لجبازی کودکان باید سعی کنید زمانی که ناراحت و کلافه است با او همکاری کنید. با همراهی می‌توانید به کودک توجه کنید و رفتار او نسبت به لجبازی را کاهش دهید.

11. با نظارت کامل به کودک حق انتخاب بدهید

اگر برای کاهش لجبازی کودکان به دنبال راهکار هستید باید به خواسته های او گوش دهید. پس از گوش دادن برای او گزینه های انتخاب کنید و حق انتخاب را به او بدهید. مثلا اگر کودک برای لباس پوشیدن لجبازی می‌کند، چند دست لباس قرار دهید و به کودک بگویید تا انتخاب کند و بپوشد. با این کار هم به خواسته کودک گوش داده اید و هم بر اساس خواسته خود پیش رفته اید.

12. برای کاهش لجبازی کودکان از روانشناس کمک بگیرید

برای راهکار و کنترل لجبازی کودکان باید از روانشناس کمک بگیرید. کمک از روانشناس به ریشه یابی لجبازی و شخصیت کودک نیز کمک می‌کند. بنابراین برای تربیت درست و صحیح بهترین انتخاب کمک از روانشناس است.

کلام آخر

لجبازی کودکان بیشتر به دلیل جلب توجه و رسیدن به خواسته ها است. اما زمانی که به لجبازی های کودک پاسخ اشتباه دهیم. کودک شرطی می‌شود و دیگر رفتار درست را یاد نمی‌گیرد. برای آموزش و راهنمایی رفتار درست نیاز به روانشناس الزامی است. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لجبازی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: لجبازی کودکان | علت و درمان لجبازی کودکان

مشاوره کودک رودهن | روانشناس کودک در رودهن

۳ بازديد

بهترین مراکز مشاوره و روانشناس کودک رودهن کدامند؟ در این مراکز چه خدماتی در اختیار والدین و فرزندان قرار می‌گیرد؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات تخصصی روانشناسی است که به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد. از جمله این موضوعات می‌توان کمک به والدین برای حل مشکلات رفتاری کودک، تشخیص اختلالات روانشناختی دوره کودکی و انجام آزمون‌های مختلف برای بررسی عملکرد هوش را نام برد. در این مقاله به معرفی بهترین مراکز مشاوره کودک رودهن پرداخته‌ایم.

منبع: مشاوره کودک رودهن | روانشناس کودک در رودهن

مشاوره کودک رودهن

دریافت خدمات مشاوره کودک در رودهن توسط مراکز و متخصصان مختلفی ارائه می‌شود. اما والدین باید نسبت به انتخاب درمانگر و مشاور برای فرزندشان دقت کافی به خرج دهند. چرا که در صورت نابلد بودن و بی تجربگی درمانگر آسیب ها به مراتب جدی تر خواهد بود. بنابراین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره کودک در رودهن ضرورت بیشتری پیدا می کند.

روانشناس کودک رودهن

مشاوره کودک رودهن از جمله خدمات تخصصی است که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد. در این نوع از مشاوره درمانگران موضوعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسات مشاوره کودک رودهن مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌توان به ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس از تاریکی، حیوانات و سایر موقعیت‌های خاص اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک تنها به زمانی که فرزندتان دچار مشکل روانشناختی شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مواردی نظیر بهبود ارتباط والد فرزندی، یادگیری سبک تربیتی موثر، استعدادیابی در کودک و ارزیابی هوش او نیز می‌توانید از این خدمات کمک بگیرید.

ویژگی های بهترین مراکز مشاوره کودک رودهن

برای اینکه بفهمید یک مرکز مشاوره از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر باید چندین ملاک را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین ملاک‌های یک مرکز مشاوره خوب برای کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از متخصص حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

یک مرکز مشاوره خوب از افراد با تجربه و متخصص در حوزه کودک برای برگزاری جلسات مشاوره کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است متخصصین برای ارائه خدمات در این حوزه باید در یکی از گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و یا روانشناسی کودکان استثنایی از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. همچنین بررسی سوابق تجربی، آموزشی و پژوهشی درمانگران می‌تواند بینش خوبی در مورد میزان صلاحیت و تخصص آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2-روانشناس خوب کودک دارای مجوز رسمی از نهادهای معتبر

نبود مجوز رسمی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر متخصص به ارائه خدماتی بپردازند که مهارت چندانی در آن ندارند. در حالی که مراکز دارای مجوز رسمی تحت نظارت نهادهای معتبر هستند و فعالیت‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از همین رو مرکز مشاوره‌ای که برای بهبود وضعیت فرزندتان به آن مراجعه می‌کنید باید حتما از سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی کشور پروانه فعالیت داشته باشد.

3- داشتن تجهیزات کافی

برگزاری جلسات مشاوره با کودک فضای متفاوتی را می‌طلبد. اتاق درمان باید محیط جذابی برای کودک بوده و از تجهیزات کافی برای بازی درمانی برخوردار باشد. همچنین وجود تست‌ها و آزمون‌های مختلف استعدادیابی و تعیین سطح هوش از جمله مواردی است که وجود آن برای یک مرکز مشاوره کودک ضروری است.

آدرس مراکز دارای روانشناس کودک در رودهن

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی در رودهن (به صورت آنلاین) به ارائه خدمات روانشناسی کودک می‌پردازد به شرح زیر است. شما برای دریافت مشاوره کودک رودهن کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

مرکز مشاوره نی نی مایند تهران ، خیابان شریعتی روبروی مترو 02191002360
مرکز مشاوره نینی مایند تهران، خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور خیابان یکم طباطبایی، پ8 02191002360

انواع جلسات مشاوره با کودک

جلسات مشاوره کودک رودهن انعطاف پذیری بالایی دارند. این جلسات می‌توانند به صورت انفرادی با کودک، انفرادی با والدین و یا با حضور والد و کودک به طور همزمان برگزار شوند. در جلسات انفرادی با کودکان کم سن و سال، درمانگران برای تشخیص بهتر مشکلات اغلب از روش‌های مختلف بازی درمانی کمک می‌گیرند. چراکه بچه‌ها در جریان بازی راحت‌تر هیجانات خود را ابراز می‌کنند. بازی‌هایی نظیر نمایش و قرار گرفتن در نقش‌های مختلف به درمانگر کمک می‌کند تا دنیای ذهنی کودک در مورد محیط اطرافش را بهتر بشناسد.

در مقابل در جلساتی که با حضور والدین و کودک برگزار می‌شود، روانشناس به طور مستقیم تعاملات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری نامناسب را شناسایی می‌کند. سپس در مورد این الگوها به والدین بازخورد داده و تمرین‌هایی جهت جایگزینی رفتار صحیح با الگوهای تعاملی قبلی به آن‌ها ارائه می‌نماید.

چه زمانی باید از خدمات روانشناس کودک رودهن کمک بگیریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد جلسات مشاوره با کودک می‌تواند بر موضوعات مختلفی تمرکز یابد. هنگام مواجهه با هریک از موارد زیر بهتر است از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک یا نوجوان کمک بگیرید.

– درگیری کودک با مشکلات اضطرابی نظیر ترس از غریبه‌ها، اضطراب جدایی، ترس از تاریکی و…

– دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی- نقص توجه

– مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی

– تمایل به کشف استعدادهای کودک در زمینه‌های مختلف

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با همسالان

– وجود مشکلات تحصیلی و یادگیری

– وجود تاخیرهایی در مسیر رشد

زمینه های کاری روانشناس کودک

والدین می‌توانند با مراجعه به مشاوره کودک رودهن در مورد مشکلات متعدد کودک‌شان از آنان راهنمایی بگیرند. برخی از زمینه‌ها و مشکلاتی که مشاور و روانشناس خوب کودک در رودهن می‌تواند به شما کمک کند به شرح زیر می باشد.

_بیماری‌های ژنتیکی
_اختلالات عصبی-رشدی
_استرس در کودکان
_وسواس در کودکان
_افسردگی در کودکان
_اختلالات خوردن
_اختلالات رفتاری
_اختلالات یادگیری
_اختلالات دفعی
_آموزش تربیت کودک
_آموزش جنسی کودکان
_کشف استعداد کودک از خدمات مرکز مشاوره و روانشناس کودک رودهن
_نشانه‌های سلامت نوزاد
_نوزاد تازه متولد شده
_بیماری‌های کودکان
_نیازهای اولیه کودکان
_مشکلات دوران مدرسه
_رفتار با کودک
_آموزش به کودک
_نقش مادر و نقش پدر در تربیت فرزندان
و…

برای دریافت مشاوره کودک رودهن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در رودهن با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مشاوره کودک رودهن | روانشناس کودک در رودهن